Kuntapäättäjät kylään kirjastoon!

Lounais-Suomen kirjastojen näkyvyystyöryhmä kannustaa kutsumaan kuntapäättäjiä kylään kirjastoon. Vierailulla voi tutustuttaa päättäjiä kirjaston palveluihin ja henkilökunnan töihin sekä luoda heille ajantasaista ja positiivista mielikuvaa kirjastosta.

Näkyvyystyöryhmä työstää vierailujen järjestämisen tueksi materiaalipakettia, jonka on tarkoitus vähentää päällekkäistä työtä ja auttaa päättäjäviestinnässä varsinkin niitä kirjastoja, joiden omat resurssit ovat pienet. Materiaalipaketin kaksi olennaista osaa on nyt valmiina ja lisää on vielä tulossa.

Extranetin materiaalipankissa kuntapäättäjäkampanjan omalla sivulla on julkaistu

Lisäksi tuloillaan on vielä kutsukirjepohja, mediatiedotepohja sekä hienoja kirjanmerkkejä sekä päättäjille että muille asiakkaille jaettavaksi. Somepohjistakin on ollut puhetta! Kaikki ladattavat kampanjamateriaalit kootaan extranetin materiaalipankkiin. Kirjanmerkkejä lähetään kirjastoihin myös painettuina, kun ne saadaan valmiiksi.

Osa kirjastoista on jo ilmoittanut olevansa kiinnostuneita järjestämään päättäjävierailuja yhteisenä kampanja-aikana (vierailut esim. saman kuukauden sisällä). Yhtäaikaisuudella voidaan tavoitella isompaa mediahuomioita sekä helpottaa päättäjien patistelua – kyllä teidänkin on tultava, koska naapurissakin ovat menossa! Yhtäaikaisuus mahdollistaa tietysti paremmin myös vertaistuen. Sitä tarjoillaan ainakin AKEn kampanjakahveilla, joista sovitaan mukaan lähtevien kanssa tarkemmin myöhemmin.

Yhteiskampanjoinnin alustava ajankohta on tammi-helmikuussa 2023. Kirjastojen kiinnostuksesta on tulossa lähiaikoina kyselyä johtajien sähköpostilistalle. Innokkaimmat voivat ilmoittautua mukana jo nyt laittamalla viestiä osoitteeseen AKE-kirjasto@turku.fi.