Terveiset AKE-ihmisten tapaamisesta Rovaniemeltä

Suomen AKE-ihmiset pitävät tiiviisti yhteyttä toisiinsa ja tapaavat etänä useita kertoja vuodessa. Kehittämistyössä on tärkeää saada inspiraatiota ja ideoita toisilta samaa työtä tekeviltä ja useimmiten tapaamisten jälkeen on vireillä myös uusia yhteistyökuvioita. Kerran vuodessa kaikki Suomen AKE-ihmiset pääsevät tapaamaan toisiaan ihan kasvokkain. Tänä vuonna tuo odotettu hetki koitti viime viikon torstaina ja perjantaina, kun AKE-ihmisten valtakunnallinen tapaaminen järjestettiin Rovaniemellä. Rovaniemeläisten lisäksi järjestelyistä vastasivat tällä kertaa teidän omat AKE-ihmisenne Laura, Veera ja Miia. Lisäksi tulevaisuuden ennakointiosioihin saatiin apua varsinkin Porvoosta.

AKE-ihmisten kokoontumisajojen järjestäjäporukka: Turun Laura Tyysteri (vas.), Veera Knuuti ja Miia Utriainen, Rovaniemen Leena Kinnunen ja Kristiina Hoikka sekä Porvoon Tiina Rajala. Kuvan nappasi Vaasan Kai Lehtinen.

Torstain aikana eri AKEt esittelivät omalla alueellaan testattuja ja hyväksi havaittuja toimintamuotoja. Saimme kuulla esimerkiksi Rovaniemen kirjastokaveritoiminnasta ja sen kehittämisestä (tämä konseptihan on meille jo lainattu nimellä Kumppanikirjastotoiminta ), Porvoon osaamiskeskusteluista, Tampereen julkaisutoiminnasta sekä Lahden Riittävän hyvä kirjasto -keskustelukonseptista, jota pääsimme myös kaikki testaamaan. Päivään mahtui myös paljon yhteistä keskustelua mm. toimivista ja toimimattomista käytännöistä sekä AKE-alueiden erilaisuudesta ja samanlaisuudesta.

Torstain ohjelma päätettiin keskusteluun siitä, mikä riittää kirjastotyössä ja millainen on riittävän hyvä kirjasto. Keskustelun vetivät Lahden AKE-ihmiset Erätauko-menetelmällä. Kuva: Hanna Pitkänen, Lahden AKE.

Perjantaina keskityttiin tulevaisuuden ennakointiin. Työskentelyn pohjana olivat Porvo/on ja Lahden AKEn työpajoissa aiemmin kootut trendikortit, joissa hahmotellaan kirjastojen mahdollisia tulevaisuuksia.

Esimerkki trendikortista, jossa esitellään yksi mahdollinen kirjastojen tulevaisuudenkuva.

Työskentelytapoina kokeiltiin tällä kertaa pelillisiä menetelmiä, joissa yhdessä hyväksytyt pelisäännöt estävät ajattelemasta totutulla tavalla ja laajentavat sitä kautta kykyämme kuvitella erilaisia tulevaisuuksia. Ainakin Sitran Ennakoinnin eläintarha -työpohjasta muokattu peli pääsee todennäköisesti käyttöön myös Turun AKEn syksyn hankesuunnittelun työpajassa!

Ennen yhteiseen loppukeskusteluun kokoontumista pidettiin kävelypalaveri, jonka aikana pohdittiin päiviltä tärkeimpinä mieleen jääneitä uusia ajatuksia sekä suunniteltiin uusia yhteistyökuvioita. Toki maisemiakin ehdittiin Rovaniemen Siltojen lenkillä vähän ihastella.

Kävelypalaverin minitauolla poseeraavat Kuopion AKEn Heli Muhonen, Turun Laura Tyysteri ja Miia Utriainen sekä Joensuun AKEn Tarja Rajala. Kuvan otti VAKEn Tuomas Pelttari.
Keskustelu vei huomion lähes täysin, mutta sillalla maltettiin sentään hetkeksi pysähtyä ihastelemaan ja kuvaamaan kevättalvista maisemaakin. Kuva: Laura Tyysteri

Viimeisenä mutta ei suinkaan vähiten tärkeänä asiana on mainittava, että torstain iltaohjelmaan kuuluneesta lappilaisten sanojen ja sanontojen selityskilpailusta napsahti Turkuun kolmoisvoitto!

Kilpailun onnelliset voittajat Miia, Laura ja Veera hienoine palkintoineen. Kuva: Laura Tyysteri