Voimaa verkkopalveluista! – Järjestelmät kirjastotyön tukena.

ti 11.9.2018·

-15:00

Täydennyskoulutukset käynnistyvät syksyn osalta syyskuussa koulutuksella Voimaa verkkopalveluista! – Järjestelmät kirjastotyön tukena.

Koulutuspäivässä on asiaa mm. e-aineistoista ja Finnasta. Aamupäivän osuus Turussa on luentomuotoinen ja sitä voi seurata myös etänä. Iltapäivällä Turussa ja Porissa on työpajaosuus. Varsinais-Suomen kirjastojen osaamiskartoituksessa useat vastaajat kokivat epävarmuutta e-aineistojen käytössä ja asiakkaiden opastuksessa. Myös verkkokirjaston käyttöön ja tiedonhakutaitoihin on toivottu koulutusta. Voimaa verkkopalveluista pyrkii vastaamaan näihin koulutustarpeisiin.

Koulutuspäivän ohjelma

Iltapäivän työpajoista kaksi on Turussa ja yksi Porissa. Ilmoittautumisen yhteydessä voit esittää kysymyksiä ja toiveita iltapäivän työpajaan.

Turun työpaja 1: Tehoa tiedonhakuun! Vetäjinä Anna Viitanen & Susanna Sandell, Turun kaupunginkirjasto. Työpajassa vinkkejä tehokkaaseen tiedonhakuun Auroraa ja Finnaa käyttäen. Työpajassa käytetään Vaskin Auroraa, mutta myös muualta tulevat voivat osallistua. Työpaja pidetään Turun pääkirjastossa, tila ilmoitetaan osallistujille ennen koulutuspäivää.

Turun työpaja 2: E-aineistot tutuiksi! E-kirjat, e-äänikirjat ja e-lehdet, miten asiakkaat voivat näitä hyödyntää? Miten opastan asiakasta palvelujen käytössä? Vetäjinä Turun kaupunginkirjastosta Maija Suoyrjö, Ville Sirkiä, Roosa Sivosuo sekä Tom Tiala. Ota mukaan oma mobiililaite, jos sinulla sellainen on! Työpaja pidetään Turun pääkirjastossa, tila ilmoitetaan osallistujille ennen koulutuspäivää.

Porin työpajan aiheena on Satakirjastojen uusi Finna. Satakirjastot avaavat syksyllä oman Finna-verkkokirjaston. Millainen se on? Millainen sen pitäisi olla? Mitä mahdollisuuksia se tarjoaa? Työpajan vetäjinä Porin kirjaston informaatikot Till Paala ja Vesa Taimi. Koulutusluokkana toimii Porin Seudun Kansalaisopiston Loora. Työpajaan mahtuu 16 osallistujaa.

Koulutus on Turun kaupunginkirjaston alueelliseen kehittämistehtävään kuuluvaa täydennyskoulutusta.
Koulutus on osallistujille maksuton. Osallistujat vastaavat itse matkustus-ja ruokailukustannuksistaan.
Koulutus on kaikille avoin, mutta mikäli ilmoittautuneita on enemmän kuin paikkoja, ovat Satakunnan ja Varsinais-Suomen kirjastoammattilaiset etusijalla koulutukseen.

Tervetuloa!

Lisätietoja koulutuksesta antaa Anne Heino, anne.ma.heino@turku.fi