Vaaleanpunainen viikko Salossa

Edustalla vaaleanpunaisia kirsikankukka, taustalla kirjastorakennuksen sisäänkäynti.

Kuva: Heli-Maija Halkilahti

Salon pääkirjastossa ja Salon työllisyyspalveluiden palvelupiste Voimala 2.0:ssa vietettiin yhteistä kirsikankukkatapahtumaa viikon verran 8.-12.5.2023. Kävin Nyt tapahtuu! -projektin puitteissa tutustumassa tapahtumaan perjantaina 12.5. Tuolloin kirjaston sisäpihan suuren kirsikkapuun kukinta oli jo melkein kokonaan ohitse, mutta vielä ilmassa lenteli joitakin vaaleanpunaisia terälehtiä muistuttamassa tapahtuman nimestä sekä teemasta, sillä kirjaston ja Voimala 2.0:n järjestämä ohjelma oli Japani-aiheista.

Pylväs, johon on kiinnitetty mainosjuliste ja pylvään vieressä teline, jossa on lisää mainoksia.
Kirjaston tiloissa tapahtumaa mainostettiin hyvissä ajoin etukäteen sekä tietenkin koko tapahtumaviikon ajan.

Salon kirjaston kanssa samassa rakennuksessa sijaitsevassa Voimala 2.0:ssa oli täysi tohina päällä saapuessani paikalle puolen päivän aikaan. Kukkaseppeleiden punomispaja oli tullut täyteen osallistujia jo ennen kuin ehti alkaakaan. Moni halukas ei mahtunut mukaan, mutta he jäivät silti ihastelemaan kukkien punontaa sekä upeita tuotoksia, joita pajasta syntyi. Pajan Voimalalle järjesti ja ohjasi paikallisen kukkakaupan Bella-Reginan yrittäjä.

Värikkäistä papereista taiteltuja kukan muotoisia origameja.

Japanilaisia kirjoitusmerkkejä kävivät myös monet harjoittelemassa toisessa Voimalan työpajoista. HelppoSalo –hankkeessa työskentelevä Saeko Lindroos on kotoisin Japanista ja osaa siten lukea sekä opettaa japanilaisia kirjoitusmerkkejä. Lindroos saatiin paikalle, sillä HelppoSalo tekee muutenkin paljon yhteistyötä Voimalan kanssa. Samassa työpajassa sai kokeilla myös kirsikankukkaorigamin taittelua.

Päivän ohjelman kruunasi japanilaisen miekkailulajin, kendon, näytös kirjaston auringonpaisteisella pihalla, kun Rendaido ry:n kendokat esittelivät hurjia taitojaan niin metalli- kuin bambumiekkojenkin käytössä. Tämä näytös kiinnitti paljonkin ohitse kulkevien kaupunkilaisten huomiota: osa ihmisistä jäi seurailemaan tapahtumaa ja päivittelipä joku paikalla olleista sitäkin, että ei ollut tiennyt tapahtumasta etukäteen. Niin Voimalan kuin kirjastonkin työntekijät hänelle sitten kertoivat, missä kanavissa tapahtumista yleensä kerrotaan. Kirsikankukkatapahtumaa oli nimittäin markkinoitu muiden kirjaston tapahtumien tapaan sosiaalisen median kanavien lisäksi kirjaston tiloissa, kirjaston nettisivuilla, kaupungin tapahtumakalenterissa, Vaski-verkkokirjastossa sekä Salon Seudun Sanomissa. Tehokkaasta markkinoinnista huolimatta tieto tapahtumista ei vain aina tavoita kaikkia.

Kaksi tummiin pukeutunutta henkilöä taistelee bambumiekoilla. Taustalla kirsikkapuu.
Rendaido ry:n kendo-näytös. Yhdistykset ovat usein hyviä yhteistyökumppaneita kirjastojen tapahtumissa.

Perjantain ohjelmaa edelsivät maanantain sanataidetyöpaja, keskiviikon paperinvalmistuksen työpaja sekä torstain kamishibai-teatteri lastenosastolla. Koko viikon ajan kirjastolla oli japanilaistyylisten käsitöiden näyttely, joka oli koottu Salon työllisyyspalveluiden Waltti-työpajojen tekstiili- ja kädentaitopajan töistä. Lisäksi oli kirjanäyttelyitä Japani-teeman mukaisesti, poistokirjojen lahjoituspiste ulkona kirjaston pihalla sekä valloittava, keväinen kasvipistokkaiden vaihtopiste.

Telineeseen ripustettu peitto, jossa on kirjomalla koristeltuja tilkkuja.
Salon työllisyyspalveluiden Waltti-työpajojen tekstiili- ja kädentaitopajan näyttelyssä sai ihastella mm. perinteistä japanilaista sashiko-kirjontaa.

Ohjelma kuulostaa hyvinkin runsaalta, mutta ei lopulta vaatinut kirjaston henkilökunnalta erityisen paljoa työaikaa. Salon kirjaston ja Voimalan suunnitelmissa onkin jatkaa yhteistyötä ja pitää kirsikankukkatapahtuma jokavuotisena perinteenä.

Miten kirjasto ja työllisyyspalvelut sitten päätyivät yhteisen tapahtuman järjestämiseen?

Sanna Heinonen ja Heli-Maija Halkilahti kirjastolta sekä Mirelle Aalto Voimalasta kertovat kaikki yhteistyön olevan mutkatonta osin siksi, että toimipisteet sijaitsevat samassa rakennuksessa. Toisaalta molemmat toimijat voivat tavoitella uusia kohderyhmiä ja kävijöitä tällä tavoin. Etenkin Voimala koki hyötyvänsä kirjaston markkinointikanavista, kun taas kirjasto otti ilolla vastaan Voimalan kautta saamansa japanilaisen käsityön näyttelyn tiloihinsa. Voimalan työntekijöiden avulla tapahtumaviikolla saatiin myös enemmän työpajoja kuin olisi onnistunut pelkästään kirjaston omilla resursseilla. Näin yhteistyö hyödytti sekä helpotti molempien osapuolten työtä. Yhteistyö työllisyyspalveluiden sekä kirjaston välillä auttaa tavoittamaan myös muita kaupungin toimijoita. Työllisyyspalvelut voisivat siis olla oivallinen yhteistyökumppani kirjastoille muissakin kunnissa, vaikka samoja tiloja ei jaettaisikaan.

Kiitos kovasti Salon kirjastolle sekä Voimalalle, että sain tulla ihastelemaan tapahtumaanne ja jututtamaan teitä. Inspiroivaa tapahtumatoimintaa!

Miia Utriainen, Nyt tapahtuu! -projektin projektikoordinaattori

Pöytä, jolle on aseteltu Japanista kertovia kirjoja sekä vanhan näköinen maalaus japanilaisesta naisesta.

Artikkelikuva: Heli-Maija Halkilahti
Jutun muut kuvat: Miia Utriainen