Uusia mahdollisuuksia Lukeva kunta -hankkeesta juuri sinun kirjastollesi!

Opetushallitus on julkaissut uuden rahoitushaun hankkeille, joissa kehitetään ”Lukeva kunta” –verkostoja. Lounais-Suomen alueellinen kehittämistyö on nyt valmistelemassa hakemusta koko meidän alueelle. Tarvitsemme hakemusta varten kuntia, jotka voivat sitoutua koko kunnan tasolla edistämään lukemista, jos rahoitus saadaan.

Onko kunnassasi viime aikoina ollut hyviä lukemista edistäviä hankkeita? Hienoa. Tässä on tilaisuus saada onnistuneet toimintatavat osaksi kunnan arkea. Eikö kunnassasi ole viime aikoina tapahtunut oikein mitään lukemisen ja monilukutaidon saralla? Nyt olisi tilaisuus satsata ja nostaa kirjaston merkitystä kunnassa.

Uudessa hankkeessa toimitaan monella tasolla, esim:

• koulun ja kirjaston välille otetaan käyttöön yhteistyösopimus, jos sellaista ei vielä ole
  • järjestetään kirjallisuuteen ja sanataiteeseen liittyviä tapahtumia kaikille asiakasryhmille
  • levitetään tietoa varhaisen lukemisen vaikutuksesta koulutustasoon ja kuntien elinvoimaisuuteen
  • kokeillaan uutta: miten joku iso työnantaja voisi sitoutua lukemisen edistämiseen? Tai liikuntatoimi, nuorisotoimi, vapaapalokunta, seurakunta, kyläyhdistys, mikä vaan yhdistys?
  • jotain muuta, mitä? Kerro ideastasi!

Lisätietoa Opetushallituksen sivuilla.

Hakuaika umpeutuu 27.8. Tarvitsen tiedon Lukeva kunta -konseptin testaamisesta kiinnostuneista kunnista viimeistään 17.8. Olisi hyvä, jos tuohon mennessä hankkeen takana on kunnassa muitakin kuin kirjaston päättäjiä. Jos asiaa ei tällä aikataululla ehdi kierrättää lautakunnassa tai vastaavassa, niin tieto siitä, että asiaa aiotaan viedä eteenpäin riittää myös.

p.s. Hanke suunnitellaan siten, että kaikki alueen kirjastot hyötyvät siitä joka tapauksessa, vaikkei nyt ilmoittautuisikaan testikunnaksi.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset:

Leena Pylkkö, informaatikko, Turun kaupunginkirjasto. leena.pylkko@turku.fi, +358 403500861