Tapahtumapaketteja on varannut jo 25 kuntaa ja vielä olisi uutta tarjolla!

Uudet ilmiöt tutuksi kirjastossa -projektin tapahtumapaketit ovat olleet hyvin suosittuja ja yli puolet AKE-alueen kunnista on varannut tapahtuman omaan kirjastoonsa – mahtavaa! Jos mietit, että mikä juttu tämä olikaan, niin lisätietoa projektista löytyy täältä: https://ls-kirjastot.fi/ajankohtaista/tervetuloa-mukaan-ideoimaan-tapahtumapaketteja-koko-alueen-kayttoon/.

Tähän saakka tapahtumapakettien varaus on mennyt kirjastojohtajien kautta sähköpostitse, mutta kokeillaanpa nyt myös tätä kautta! Samalla saatte kaikki yleiskatsauksen projektissa tarjolla olleista tapahtumapaketeista.

Neljäs tapahtumapaketti ”Mistä energiaa tulevaisuudessa?” on nyt varattavissa!

Uusiutuvat ja vaihtoehtoiset energiamuodot puhututtavat ja herättävät paljon kysymyksiä. Ilmastokriisin vastainen taistelu on johtanut energiajärjestelmän murrokseen, jota geopolitiikka entisestään kiihdyttää. Tapamme tuottaa, siirtää ja käyttää energiaa muuttuu nopeasti. Miten Suomen energiatarve tulevaisuudessa tyydytetään? Mitä tämä muutos merkitsee kotitalouksille? Millä tavoin energiakansalainen voi aktiivisesti osallistua energiamurrokseen.

Aiheesta luennoi Turun AMK:in Uuden Energian tutkimusryhmän tutkija. Luennon lopuksi hän herättelee kuulijat vielä miettimään tulevaa kevyessä työpajassa sekä pyrkii vastaamaan kuulijoiden kinkkisimpiinkin kysymyksiin. Tapahtuman kesto on noin 1,5h.

Haluaisitko omaan kirjastoosi tapahtuman ”Mistä energiaa tulevaisuudessa”? Siinä tapauksessa laita viestiä selina.raunio@turku.fi. Tapahtumat järjestetään loka-marraskuun aikana.

Huomaathan, että jos olet aiemmin varannut jonkun muun tapahtumapaketin kirjastoosi, et voi varata tätä pakettia AKEn laskuun. Siinäkin tapauksessa voit kuitenkin varata omakustannehintaan 250 e + km-korvaukset.

Kevään mittaan on järjestetty kolmea muutakin tapahtumapakettia 17 eri paikkakunnalla. Aiemmin julkaistut tapahtumapaketit ovat:

Osaatko varautua poikkeustilanteisiin? Tapahtuma kotitalouksien varautumisesta

• Tässä tapahtumassa käsitellään kotitalouksien varautumisen perusasioita kuten, miten pitkittyneeseen sähkökatkoon tai vedenjakeluhäiriöön olisi hyvä varautua. Tilaisuus on keskusteluluontoinen ja herättää varmasti osallistujiaan yhdessä pohdiskelemaan, miten kukin on varautunut poikkeustilanteisiin! Tapahtuman vetäjä on paikallinen/lähiseudulta oleva kouluttaja, joka on käynyt Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön 72 tuntia -varautumiskouluttajakoulutuksen.
  • Tapahtuman kesto: n. 1,5-2,5 h (keskustelun vilkkaudesta riippuen). Osallistujamäärää ei ole rajoitettu.
  • Omakustannehinta: 65 e (tai maksuton, riippuu paikkakunnasta) + km-korvaukset
  • Myös tämä tapahtumapaketti on varattavissa AKEn kustantamana, mikäli kuntaasi ei ole varattu yhtäkään tapahtumaa.

Koe virtuaalitodellisuus!

• Yhteistyökumppani, turkulainen CTRL Reality Oy, tarjoaa tapahtuman osallistujille mahdollisuuden tutustua VR-teknologiaan kolmen eri sisällön avulla. Osallistuja saa itse valita minkä kolmesta sisällöstä haluaa kokea. Sisällöt ovat erityyppisiä ja sopivat eri ikäisille/eri digiosaamisille. Jokainen osallistuja saa katsoa sisältöä 5 min. Jos tilaisuudessa ei ole paljoa osallistujia, voi katsoa useampaakin sisältöä tai samaa sisältöä pidempään.
  • VR sisällöt:
    • 360° stereokuvia Suomen luonnosta
    • Päästään kokeilemaan, miten teollisisuudessa koulutetaan työntekijöitä raskaiden laitteiden käyttämiseen VR-simulaattoreilla
    • Beat Saber -rytmipeli
  • Tapahtuman kesto: n. 2 h, hop-in hop-off -periaate. Tapahtumaan voi siis osallistua mihin aikaan vain sen ollessa käynnissä. Maksimiosallistujamäärä on noin 20 hlöä 2 tunnin aikana.
  • Omakustannehinta: 490 e + km-korvaukset, päivärahat ja matkakulut

Avaruus ja satelliitit

• Paneelikeskustelu, jossa Turun yliopiston fysiikan ja tähtitieteen laitokselta Professori Rami Vainio + kaksi jatko-opiskelijaa keskustelevat aiheesta kansantajuisesti. Heidän tutkimustaan rahoittaa Suomen Akatemia ja aiheet, joista keskustellaan ovat:
    • Miten jokainen meistä hyödyntää avaruutta jokapäiväisessä elämässämme?
    • Millainen avaruus on toimintaympäristönä ja mitä tarkoitetaan avaruussäällä
    • Miten avaruuteen nykyään pääsee ja mitä haasteita avaruudessa toimimiseen liittyy?
    • Mitä tarkoitetaan avaruuden kestävällä hyödyntämisellä ja miten Suomi on siinä mukana?
    • Miten avaruustutkimus voi auttaa avaruuden kestävää hyödyntämistä?
  • Tapahtuman kesto on 1 h. Osallistujamäärää ei ole rajattu
  • Huom! Tätä tapahtumaa ei voi enää varata.

Lisätietoja:

Selina Raunio, projektikoordinaattori