Leffoja ja lohikäärmeitä – kesälukukampanjat 2024

VarSat-verkostossa päätettiin tänäkin vuonna tehdä yhteiset omat kesälukukampanjat niin lapsille kuin nuorillekin. Molempia kampanjoita työstivät erilliset lanu-ihmisistä koostuneet suunnitteluryhmät. Kiitokset työryhmille! Molemmat kampanjat löytyvät nyt materiaalipankista.

Nuorten kesälukukampanja: Biblioflix

Tänä vuonna kesässä on tähtiloistoa, kun nuorten kesälukukampanjassa suunnitellaan hittisarjojen näyttelijäkaartia!

Varsojen nuorten kesälukukampanja vuonna 2024 on nimeltään Biblioflix. Kampanjan idea on, että nuori lukee kirjan, nimeää 1–5 kirjan henkilöhahmoa ja valitse näyttelijät näihin rooleihin. Kampanjan visuaalinen ilme mukailee suosittujen elokuvien ja sarjojen suoratoistopalvelujen ulkonäköä.

Kampanja on suunnattu 12–19-vuotiaille nuorille. Se on julkaistu sekä suomeksi että ruotsiksi.

Kampanjan takana on Varsojen jäsenistä koottu suunnitteluryhmä. Mahdolliset kysymykset sähköpostitse osoitteeseen reetta.kannas@turku.fi.

Nuorten kesälukukampanjaan on suunniteltu klassikkoelokuvien julisteita mukailevia somisteita.

Lasten kesälukukampanja: Lohikäärme Tulinen

Perinteisen yksinkertainen lukukampanja lapsille on monilla kirjastoilla toiveissa joka vuosi. Tänä vuonna Lohikäärme Tulinen kerää lohikäärmeenmunia pesäänsä. Lapset voivat auttaa häntä kuinkas muuten kuin lukemalla kirjoja! Luettuaan kolme kirjaa, lapsi voi täyttää osallistumislomakkeen, joka jätetään kirjastoon. Lomakkeen palautettuaan osallistuja saa viedä lohikäärmeen pesään uuden hienon munan. Kirjastot voivat halutessaan yhdistää kampanjaan myös kirjapalkintojen arvontaa.

Lohikäärme Tulisen kesälukukampanjaa varten on kaksi vaihtoehtoista julistetta. Molempiin julisteisiin on helppo lisätä tietoa, kuten kampanja-aika, tarkemmat kirjastokohtaiset ohjeet sekä kunnan ja kirjaston logot.