Raumalla tapahtuu!

Rauman kirjastossa on näkynyt pitkin syksyä järjestettävän monenmoisia tapahtumia. Miten he ehtivät? mietti tapahtumaprojektin työntekijä. Tätä täytyi lähteä selvittämään.

Rauman kirjasto on pikkuhiljaa luonut omaa tapaansa toteuttaa tapahtumia kirjastossa. Rauman kirjastopalveluiden johtaja Karri Hara kertoo, että pieni tapahtumabudjetti on ikään kuin pakottanut keksimään halpoja (tai ilmaisia) keinoja järjestää tapahtumia. Tähän selkeäksi ja hyväksi havaituksi keinoksi on osoittautunut yhteistyö paikallisten yhdistysten, kansalaisopiston sekä kaupungin eri toimijoiden ja oppilaitosten kanssa.

Karrin mielestä tärkeintä on olla avoin kaikelle, ja antaa eri toimijoille mahdollisuus järjestää tapahtumia tai näyttelyitä. Tietyt raamit ovat kylläkin tärkeitä, eikä tapahtuma saa olla maksullinen tai vain myymistä varten järjestetty – kirjastossa kun ollaan. Kaikkien täytyy luonnollisestikin olla tervetulleita tapahtumiin. Jos nämä raamit toteutuvat, ollaan Raumalla toivotettu tervetulleiksi niin luentosarjat kuin novellikoukutkin. Kuluneena syksynä Raumalla onkin ollut kerran kuukaudessa Naisten pankin järjestämä lukupiiri kirjailijavieraineen, joka on vetänyt paljon kävijöitä. Satakunnan kuluttajat sen sijaan ehdottivat yhteistyömuodoksi luentosarjaa. ”Kun rahat ei riitä” -luentoja striimattiin Raumalle, Poriin, Harjavaltaan ja Pomarkkuun, joissa kaikissa oli paikalla edustaja Satakunnan kuluttajista vastaamassa kysymyksiin, jakamassa esitteitä sekä tietenkin toivottamassa kävijät tervetulleiksi. Raumalla luentosarjan ensimmäinen osa sähkönsäästövinkeistä veti eniten yleisöä.

Tehdessään tapahtumayhteistyötä vaikkapa järjestöjen kanssa, antaa kirjasto tilansa ilmaiseksi käyttöön, ja saa samalla palkaksi tapahtuman. Toki käytännön järjestelyjä vaaditaan kirjastoltakin: mainostamista, tilavarauksia, aikataulutusta, sisäistä tiedottamista, yhteydenpitoa kyseisiin yhteistyökumppaneihin sekä uusien kumppaneiden kartoittamista. Raumalla mainostaminen on ratkaistu siten, että kirjaston tiedotusosasto hoitaa useimmiten mainosten teon. Samalla heidän on helppo jakaa mainokset myös kirjaston omissa kanavissa.

Rauman toimintatapa vaatii paljon etukäteisjärjestelyjä ja sopimisia yhteistyökumppaneiden kanssa, mutta muuten se ei juuri vie työntekijöiden resursseja. Kirjaston tilat asettavat välillä omia rajoituksiaan tapahtumien muodoille tai kokoluokalle, ja joskus tiedon kulussa ilmenee ongelmia ihan omankin talon sisällä. Näitä ongelmakohtia taitavat tosin kaikki kirjastot tunnistaa omassa toiminnassaan.

Vaikka useita tapahtumia onkin ulkopuolisten toimijoiden avustuksella toteutettu, ovat eritoten lasten ja nuorten tapahtumat yhä kirjastolaisten itse järjestämiä. Kuluneena syksynä Raumalla nähtiinkin suuren ponnistuksen tulos, kun anime- ja cosplaytapahtuma Mericon valloitti kirjaston. Tapahtuma syntyi kirjastovirkailija Heta Pullisen kurssityönä, mutta päätyi houkuttamaan kolmisen sataa kävijää eri puolilta Suomea. Heta harrastaa cosplayta eikä tapahtumaa olisi voinut ainakaan yhtä menestyksekkäästi toteuttaa ilman hänen omaa harrastuneisuuttaan. Tälle kirjastopalveluiden johtaja onkin halunnut antaa tilaa: jos henkilökunnalla on intoa ja halua toteuttaa ideoitaan, niille on annettava mahdollisuus. Yhtä tärkeää on olla pakottamatta henkilökuntaa tapahtumanjärjestäjiksi, vaan työtehtäviä on hyvä osoittaa kunkin työntekijän mieltymysten mukaan.

Mainittavaa on sekin, että Rauman kirjastoon ollaan tapahtumien lisäksi toivotettu muitakin yhteistyökuvioita tervetulleiksi, sillä liikuntavälineiden lainaaminen alkoi liikuntatoimen aloitteesta heidän hankkimillaan välineillä, kun taas paikallisten urheiluseurojen kausikortteja on saatu lainattaviksi lahjoituksina seuroilta itseltään. Uusien lainattavien esineiden kohdalla on myös aina helppo saada paikallislehdessä näkyvyyttä, ja sehän palvelee koko kirjastoa!

Avarassa tilassa paljon ihmisiä seisomassa.
Mericon veti Rauman pääkirjastoon paljon kävijöitä eri puolilta Suomea. Kuva: Shiro Samurai.
Ihmisiä naamiaisasuissa poseeraamassa kameralle.
Mericonin toteutus onnistui koko kirjaston väen sekä vapaaehtoisten voimin. Kuva: Auriraitsu