Paimio – AKE-ihmisten ensimmäinen kirjastovierailukohde

AKE-ihmisten kirjastovierailut Lounais-Suomena alueella alkoivat aurinkoisissa merkeissä, kun Laura ja Veera vierailivat Paimion kaupunginkirjastossa 8.4. Parempaa aloitusta kiertueelle ei olisi voinut toivoa, sillä vastaanotto oli lämmin ja innokas, ja asiaa riitti niin paljon, että kotimatkan bussiin ehtimisen varalle kännykkään asetettu herätys tuli aivan kesken kaiken!

Paimion kirjastonhoitajat Iida-Maria Manninen-Ionin ja Sanna-Mari Samu lastenosastolla
Paimion kirjastonhoitajat Iida-Maria Manninen-Ionin ja Sanna-Mari Samu esittelivät meille lastenosaston aktiivista toimintaa.

Paimion kirjastosta jäi mieleen erityisesti erittäin vilkas yhteistyö koulujen kanssa, valoisat ja avarat tilat, tiivis yhteys sivistystoimen muihin toimijoihin ja positiivinen asenne tulevaan.

Paimion kirjaston asiakastilat.
Paimion asiakastilat ovat pääosin valoisat ja katto on korkealla. Korkeaan tilaan aitiopaikalle mahtuvat myös sivistyspalveluiden työhuoneet. Sivistysjohtaja Jyrki Lumiaiselle ei ole siis laisinkaan epäselvää, mitä kirjastossa tapahtuu.

Lähitulevaisuudessa paimiolaisia mietitytti erityisesti tilojen muokkaaminen niin, että kokoontumistiloja ja hiljaista työskentelytilaa riittäisi kaikille tarvitseville ja tilat palvelisivat asiakkaita mahdollisimman hyvin. Vasemmalla on hiljainen lukusali, jossa tilaa on ehkä liikaa kyseiseen tarpeeseen, mutta toisaalta tilatarvetta olisi esimerkiksi etätyön tekijöille ja kokouksille. Alhaalla vasemmalla näkyy lastenosaston yläpuolella oleva parvi, joka houkuttaa häiriökäytökseen. Alhaalla oikealla on puolestaan ihanan aurinkoinen nurkka lastenosastolla, jossa kirjat kuitenkin haalistuvat ja muovit hapertuvat nopeasti.

Alle kouluikäisiin keskittyvässä hankkeessa Paimiossa on otettu käyttöön päiväkotien eteiskirjastot, joista löytyy iltasatuhetkiin sopivaa kirjallisuutta ainakin suomeksi, ukrainaksi ja thaiksi. Varhaiskasvatusikäisille on hankkeessa järjestetty kirjallisuutta ja tunnetaitoja yhdistäviä hetkiä. Vielä ennen kesää on tarkoitus aloittaa myös leikkipuistosatutuokioiden kokeilu.

AKE-ihmiset taskut pursuavat jo yhden vierailun jälkeen kaikenlaisia ideoita ja toimintatapoja, emmekä malta odottaa, että pääsemme jakamaan näitä asioita teidän kaikkien kanssa!

Paimion kellarista löytyi röykkiö suojakypäröitä, joiden kautta aloimme heti kehittelemään hajautettuja lainattavia tapahtumasalkkuja. Tämä pistetään heti kehittelyyn, mutta ennen sen käyttöönottoakin voi Paimiolta kysellä kypäröitä lainaan vaikka lasten arkkitehtuuritapahtumaan.

Lisätietoja AKE-ihmisiltä: AKE-kirjasto@turku.fi