Maalis

AKE-kahvit: Kansallinen lukutaitostrategia

pe 26.3.2021·

-14:00

Seuraavilla etäkahveilla 26.3. klo 13 Seinäjoen kaupunginkirjaston valtakunnallisen erityistehtävän eli tuttavallisemmin ERTE:n Mervi Heikkilä esittelee kansallista lukutaitostrategiatyötä, minkä jälkeen keskustellaan asiasta yhdessä. Keskustelu taltioidaan ja se on osa strategityön kuulemista. Huom! Strategia koskee kaikkia ikäryhmiä, ei pelkästään lapsia ja nuoria!

Kansallisen lukutaitostrategian tavoitteena on laajentaa lukutaitotyön näkökulmaa kaikenikäisten lukutaidon kehittämiseen, elinikäisen oppimisen periaatteiden mukaisesti. Strategia sisältää myös alue- ja kuntatason toimia, joilla edistetään lukutaitoa tukevia paikallisia rakenteita, kuten kirjastopalveluiden saatavuutta ja digitaalisia palveluja.

Tässä kysymyksiä, joista on tarkoitus keskustella:

1. MItkä ovat kirjastosi nykyiset vahvuudet kaikenikäisten monilukutaidon edistämisessä?
  2. Mitkä ovat kirjastosi suurimmat haasteet/ongelmat kaikenikäisten monilukutaidon edistämisessä?
  3. Minkä asioiden täytyy (paikallisesti, alueellisesti, kansallisesti) muuttua, jotta voitte paremmin edistää kaikenikäisten monilukutaitoa?
  4. Mikä (jo nyt nähtävillä oleva) tulevaisuuden kehityssuunta antaa mielestäsi kirjastolle uusia mahdollisuuksia monilukutaidon edistämiseen? Millä tavalla?

Ajatuksia voi mieluusti käydä lisäämässä jo etukäteen tänne työskentelyalustalle https://padlet.com/mediestig/jyaapr1h82cal104

Mervi Heikkilä kiertää samalla tavoin jokaisella AKE-alueella keskustelemassa strategiatyöstä. Hienoa, että kirjastoja kuullaan! Tavataan runsaslukuisina 26.3. klo 13. Tässä linkki tapaamiseen:

Liity kokoukseen napsauttamalla tätä

Mukana järjestämässä ja keskustelun kirjurina AKE-triosta Leena Pylkkö, leena.pylkko@turku.fi