6. Arviointi ja kehittäminen

6.1. Henkilökunnan digitaitojen kehittäminen

Henkilökunnan digitaitoja kehitetään kahdella päällekkäin toimivalla strategialla: toisaalta varmistetaan minimiosaaminen, toisaalta luodaan mahdollisuuksia erikoistuneeseen osaamiseen ja uusien menetelmien innovatiiviseen kokeiluun ja käyttöönottoon.

Henkilökunnan osaamista kehitetään pitkäjänteisesti tarjoamalla kursseja Liboppi-oppimisympäristössä. Taitotasossa tähdätään vähintään YKN:n määritelmään asiakaspalvelussa toimivan digitaidoista pöytäkoneella ja mobiilisti. Liboppi-ympäristöön laadituista kursseista voidaan tulevaisuudessa laatia suorituskokonaisuuksia, joiden avulla alueella taataan henkilökunnan osaamisen minimitaso. Liboppi-kurssit antavat myös mahdollisuuden erikoistuneiden taitojen opiskeluun.

Lisäksi koulutetaan digitutoreita. Digitutoreiden verkosto tutustuu uusin asioihin, sovelluksiin ja alustoihin, ja testaa näiden käyttökelpoisuutta kirjastojen palveluissa. Näin digitutorit tuovat alueelle uutta tietoa ja kekseliästä osaamista. Verkostomainen toiminta tukee yhdessä oppimista. Tarvittaessa digitutorit neuvovat kirjastoja digiasioissa etänä. Digitutoreista tiedotetaan alueellisesti syksyllä 2020.

6.2. Uudet mediakasvatuksen menetelmät

Uusista mediakasvatuksen menetelmistä saadaan tietoa alueella vähintään kerran vuodessa järjestettävän mediakasvatusaiheisen koulutuspäivän aikana.

Mediakasvatuksen kehittäminen alueella tapahtuu jo olemassa olevien verkostojen kautta. Lasten ja nuorten mediakasvatusta vie eteenpäin VarSat-verkosto. Senioreiden mediakasvatusasioita kehittää IKI-ryhmä. Vankilakirjastojen mediakasvatustyötä varten on oma asiantuntijaryhmänsä.

Pelillisyys tulee yhä enemmän osaksi kirjastopedagogiikkaa. Syksyllä 2020 otetaan alueen kirjastoissa käyttöön yläkouluja varten laaditut pakopelimateriaalit. Materiaalien aihe on mediakasvatus. Alueella käynnistyy myös hanke, jonka puitteissa myös perehdytään pelillisyyteen:

Pelillisyyden uudet keinot kirjojen maailmaan -hanke
Alueella alkaa vuonna 2020 Aluehallintoviraston rahoittama hanke, jossa kokeillaan erilaisia lisätyn todellisuuden ja pelillisyyden keinoja lukemaan innostamisessa. Osan näistä keinoista toivotaan jäävän kirjastojen pysyväksi toiminnaksi.

6.3. Laitteet

Jotta kohdissa 6.1. ja 6.2. mainitut asiat voivat toteutua, on kirjaston henkilökunnalla oltava tarvittavia älylaitteita mediakasvatuksen toteuttamiseen ja oman osaamisen päivittämiseen.

6.4. Arviointi

Lasten ja nuorten mediakasvatuksen arviointi

Lasten ja nuorten mediakasvatusta voidaan arvioida samalla lomakkeella, jolla on aikaisemmin arvioitu Varsinais-Suomen kirjastojen lasten ja nuorten mediakasvatusta. Kysely lähetetään kirjastoihin kerran vuodessa, ja tulokset kokoaa Varsat-verkosto yhteistyössä Turun kaupunginkirjaston pääkirjaston lastenosaston mediakasvatuksen informaatikon kanssa.

Henkilökunnan mediakasvatusosaamisen arviointi

• Liboppi-alustan käytön perusteella voidaan arvioida määrällisesti ja laadullisesti alueen henkilökunnan osaamista digiasioissa.
  • Vastuu mediakasvatuksen osaamisen arvioinnista ja kehittämisestä on Osaamisen kehittämisryhmällä.