Haluatko tilata valmiin tapahtumapaketin kirjastoosi?

Nyt tapahtuu! -projektin tiimoilta on mahdollista saada juuri teidän kirjastoonne valmis tapahtumapaketti. Paketin hinta on pieni ja helposti maksettavissa: tänä vuonna valmiin tapahtumapaketin tilaavilta kirjastoilta edellytetään jonkin oman tapahtuman järjestämistä. Tavoitteena on tarjota jotakin uutta tai erilaista. Jos teillä pidetään lähinnä satuhetkiä, voisittekin järjestää tapahtuman vaikkapa aikuisille. Jos teillä sen sijaan tapahtuu jatkuvasti paljonkin, voisitte koettaa tavoitella kokonaan uutta kohderyhmää. Käykö tapahtumissanne lähinnä lapsiperheitä tai senioreja? Mikä olisi houkutteleva tapahtuma vaikkapa nuorille?

Jokainen valmiin tapahtumapaketin haluava kirjasto saa osallistua, vaikka olisi epävarmuutta oman tapahtuman järjestämisen kanssa. Saatte apua tarvittaessa niin ideointiin kuin järjestelyihinkin.

Valmiit tapahtumapaketit, joita on mahdollista tilata:
– Avaruus ja satelliitit
– Mistä energiaa tulevaisuudessa?
– Osaatko varautua poikkeustilanteisiin?
Lisätietoa näistä löydät materiaalipankista.

Suunnitteilla olevat tapahtumapaketit:
– True crime -aiheinen tapahtuma mediakasvatuksellisella näkökulmalla
– Kansalaistiede: miten sinä voit osallistua tieteelliseen tutkimukseen? Tapahtuma jonkin kansalaistiedeprojektin tiimoilta (esim. punkkihavainnot, sieniatlas, vieraslajit)
– Terveysteknologia / robotiikan hyödyntäminen terveydenhoidossa

Näistä suunnitelmista tullaan toteuttamaan kaksi toimivinta pakettia. Kaikkiin tapahtumiin ei ole vielä varmistunut yhteistyökumppaneita. Läpinäkyvyyden vuoksi jaan suunnitelmat kuitenkin jo nyt, jotta myöhemmin vuoden aikana ei tule yllätyksenä, mitä olisi ollut mahdollista tilata. Tiedotan varmistuneista tapahtumapaketeista heti, kun se on mahdollista.

Nyt voit siis kuitenkin tilata yhden yllä mainituista valmiista paketeista tai alkaa suunnitella omaa tapahtumaa, tai molempia!

Tapahtumapakettien varaaminen onnistuu kauttani, joten otathan yhteyttä, vaikka et vielä olisi aivan varma teillä järjestettävästä tapahtumasta, tai tuntuu, ettei sellaiseen riitä resursseja. Katsotaan juuri teidän kirjastonne tilannetta yhdessä.

Tapahtumien suunnitteluun voi hakea apua ja vertaistukea myös huhtikuun AKE-kahveilta, jolloin teemana on kirjastojen tapahtumatoiminta. Luvassa ainakin keskustelua kirjastojen omista tapahtumista, tapahtumaideoiden jakamista, ja kirjastojen väliseen yhteistyöhön sopivien välineiden ja käytäntöjen pohtimista. Miten helpottaisimme tapahtumien järjestämistä siten, ettei jokaisen tarvitsisi keksiä samoja tapahtumaideoita, vaan niitä saisi mukavasti kierrätettyä ja räätälöityä kuhunkin kirjastoon sopiviksi?

Huhtikuun AKE-kahvit pidetään perjantaina 28.4. Voit liittyä mukaan tästä linkistä: Kirjastojen tapahtumatoiminta. AKE-kahveista tulee vielä erillinen tiedote, ja se löytyy myös AKE:n koulutuskalenterista.

Ota yhteyttä, jos haluat varata valmiin tapahtuman, tai jokin mietityttää:
Miia Utriainen, projektikoordinaattori
miia.utriainen@turku.fi