– Ensivaikutelma: Visuaalisen ensivaikutelman perusteella syntyy alustava, summittainen tulkinta uudesta kohteesta.
– Asiakaskierros: hyvän sommittelun avulla syntyy luonnollinen asiakaskierros kirjastotilaan.
– Värit: Värit vaikuttavat, opastavat, luovat tunnelmaa ja järjestystä tilaan.
– Informaatio: Toimivan opastuksen avulla ohjataan ja autetaan asiakasta löytämään aineistot. Hyvä asiakasinformaatio auttaa asiakasta valitsemaan itselleen sopivan kirjallisuuden.
– Esillepano: Ajankohtaiset ja vaihtuvat aineistoesillepanot antavat kirjastosta aktiivisen vaikutelman. Miten hyllyesillepanoon saadaan vaihtelua?
10.30 – 11.00 Aineistot houkuttelevasti esille
– Näin hyllyesillepanosta tehdään houkutteleva ja kiinnostava.
– Miten autat asiakasta näkemään, löytämään ja valitsemaan aineistoja kirjahyllystä?
Osiossa työskennellään kirjaston puolella, sisältöjen läheisyydessä.
– Opetellaan rakentamaan parempia aineistonäyttelyitä ja sisältöesittelyitä.