Hyvä palvelu ei aina riitä, vaan uhkatilanteita voi silti syntyä. Miten varaudumme kirjastoissa niihin yleisesti sekä tapahtumien yhteydessä?
”Ammattitaitoinen asiakaspalvelu ja hyvät vuorovaikutustaidot luovat perustan työntekijöiden
turvallisuudelle. Hyvä palvelu luo myönteisiä odotuksia. Hyvä palvelu ei kuitenkaan aina riitä,
vaan työntekijä voi tahtomattaan joutua uhka- ja väkivaltatilanteeseen. Tällöin työntekijällä tulee olla
apunaan ennalta laadittu ja opeteltu toimintamalli.”
- Onnistuneen vuorovaikutuksen ABC haastavissa tai uhkaavissa asiakaspalvelutilanteissa
- Tyypilliset konflikti- ja uhkatilanteet kirjastoympäristössä
- Turvallisuuden varmistaminen – yhteistyössä on voimaa!
Mielenrauha Oy kouluttaa meitä kirjastojen sekä kirjaston tapahtumien turvallisuudesta. Koulutukseen sisältyy ennakkotehtävä osallistujille aktivointiin sekä ennakkotietojen kartoitukseen.
Koulutukseen kannattaa osallistua etenkin, jos työskentelet kirjastojen tapahtumien parissa, esihenkilönä, yhden ihmisen kirjastossa, tai olet asiakaspalvelussa joutunut pohtimaan turvallisuuskysymyksiä.
Koulutukseen osallistutaan Teamsin kautta, tai sen voi katsoa tallenteena kahden viikon ajan koulutuksen jälkeen. Ilmoittauduthan koulutukseen, vaikka aikoisitkin vain katsoa tallenteen.
Ilmoittautuminen sekä ennakkotehtävään vastaaminen päättyvät 30.8. Ilmoittautumiseen pääset seuraavasta linkistä: Turvallisempi kirjasto ti 5.9. klo 9-11.