Maalis

Tid: Onsdag 8.3 kl. 13-15.45

Plats: Teams

Anmäl dig senast 6.3.2023 här.

Som en del av den omfattande digitaliseringen flyttar nu allt mera av litteraturen över till digitala plattformar. Detta kan ha stora inverkningar på bibliotekens utbud och verksamhet. Är digital läsning ett hot eller en möjlighet? Hur främjar man litteratur och läsning i digital form? Hur blir förlagens utgivning tillgängligt för biblioteken? Och hur går det med innehållet om formatet är ett annat?

Programmet inleds av Julia Pennlert vid Högskolan i Borås, universitetslektor med inriktning mot läsning och läsfrämjande. I sin forskning har hon intresserat sig för litteraturens, läsningens och litteraturförmedlingens villkor i det samtida digitala medielandskapet.

Vi får också höra om en inspirerande podcast med boktips som görs i Luleå, hur man på Schildts & Söderströms satsar på ljudböcker och hur det nationella e-biblioteksprojektet framskrider. Möjlighet till frågor och diskussion!

Är vi i valet och kvalet med e-materialet?

• 13.00          Välkommen!
  • 13.05          Är digital läsning ett hot eller en möjlighet för biblioteken?
    • Julia Pennlert, universitetslektor vid Högskolan i Borås
  • 13.40          Diskussion: Hur kan vi främja e-material och läsning?
  • 14.20          Paus
  • 14.30          Bokspanarna, en podcast från folkbiblioteken i Luleå
    • Julia Åhl Kunto, bibliotekarie vid Hertsöns bibliotek
  • 14.50          Format, innehåll och utgivning av ljudböcke
    • Susanna Sucksdorff, marknadschef på Schildts & Söderströms
  • 15.10          E-kirjastohankkeen kuulumisia/Aktuellt om e-biblioteksprojektet
    • Representant från det nationella e-biblioteksprojektet. Kommentar: Malin Hollmén, chef för bibliotekstjänster i Borgå och sakkunnig inom det nationella e-biblioteksprojektet
  • 15.30          Diskussion
  • 15.45          Avslutning

Anmäl dig senast 6.3.2023 här.

I valet och kvalet är en tredelad webbinarieserie som arrangeras av den svenska samarbetsgruppen för bibliotekens utvecklingsuppdrag Åke med fokus på bibliotekens beståndsarbete och -utveckling.

Information: Susanne Ahlroth, susanne.ahroth@avi.fi, tfn 0295 018 762 eller Anneli Haapaharju, anneli.haapaharju@vaasa.fi, tfn 040 149 5924