Terveisiä havainnointiretkeltä

Kaksi retkikuntaa kokoontui keskiviikkona havainnoimaan alueen kirjastoja. Toinen retkikunta lähti Porista kohti Ulvilaa, josta matka jatkui Huittisiin ja sieltä Säkylään. Turun porukka taas matkasi Liedon kautta Riihikoskelle ennen päätymistään Säkylään. Joka kirjastossa vietettiin tunti, jonka aikana matkalaiset havainnoivat kirjastoja omatoimisesti. Havainnot purettiin yhdessä sekä busseissa siirtymien aikana että yhteisellä kahvi- ja leivoshetkellä Säkylässä.

Porin retkikunta saapui ensimmäiseksi Ulvilan kirjastoon. Moderni ja siisti olivat sanoja, jotka nousivat ensimmäisenä retkeläisten mieleen. Ihailua keräsi myös näyttävä akvaarion ja kasvin yhdistelmä, joka muodosti oman pikku ekosysteeminsä. Itse kirjastotilassa oli samaan tapaan hauskoja yksityiskohtia, kuten äänikirjojen hyllyn päällä olevat kuulokkeet, jotka toimivat opasteena.

Seuraavaksi retkikunta suuntasi kohti Huittisten kirjastoa. Kehuja keräsivät niin rakennuksen avaruus kuin isot ikkunatkin. Lastenosasto sai myös paljon ihailua osakseen. Lukutuoli ja ”linnamatto” toivat osastolle ihanaa leikkisyyttä. Selkeät opasteet auttoivat havainnoijia liikkumaan tilassa vaivattomasti.

Turun retkikunta saapui ensimmäisenä Liedon kaupunginkirjastoon. Paikalla oli samaan aikaan parikin eri kouluryhmää, joka osoitti sen, että kirjastossa oli hyvin tilaa useammallekin porukalle. Myös tilan akustiikka osoitti mahtinsa, kun riehakkaimmatkaan vierailijat eivät saaneet aikaan koko kirjastoa täyttävää äänivallia. Kirjasto oli hyvin siisti ja tila oli käytetty kokonaan hyväksi. Mielenkiintoinen yksityiskohta oli nuorten- ja lastenosastojen erottaminen omiin päätyihinsä.

Liedosta matka jatkui Pöytyälle Riihikosken kirjastoon. Sanat kodikas ja sympaattinen nousivat retkeläisten kuvauksissa esiin. Tilaa oli käytetty hyvin hyödyksi mainostaessa kirjaston tapahtumia. Esimerkiksi pesäpallo-kausikortteja mainostettiin aiheeseen liittyvällä nostonäyttelyllä. Lastenosastoa pidettiin myös hyvin viihtyisänä ja samaa leikkisyyttä ehdotettiin myös levitettäväksi aikuistenkin puolelle.

Viimeisenä etappina ja retkikuntien yhteisenä päämääränä toimi Säkylän kirjasto. Kirjaston koko, valoisuus ja avaruus herätti ihailua vierailijoissa. Tilat herättivätkin paljon puhetta. Yläkerran parvella oli näyttelyvitriineitä sekä erillinen näyttelytila, jossa ei ikävä kyllä ollut näyttelyä vierailun aikana. Lastenosaston pulpetti ja portaiden alla oleva lukusoppi kiinnittivät myös retkeläisten huomion. Oli myös hienoa huomata aikuisille suunnattu lukudiplomi näkyvällä paikalla sisääntulon lähellä.

Retkikunnat päättivät päivän leivoskahvien äärellä päivän kohteista puhuen. Jokainen kirjasto sai kiitosta ja kehitysehdotuksiakin retkeläisillä riitti. Jokainen kirjasto sai kiitosta sekä ainutlaatuisuudestaan että ihanasta henkilökunnastaan.