Muiden kiinnostavaa koulutustarjontaa

Kalenteri ja kukkamaljakko pöydällä

AKEn omien tapahtumien lisäksi syksy tuo tullessaan paljon myös muiden järjestämiä mielenkiintoisia koulutuksia. Olemme jälleen koonneet teille niistä pienen vinkkilistan. Tässä, olkaa hyvät!

Turun AKEn omien koulutusten ajantasaiset tiedot löydät aina extranetin koulutuskalenterista 💗. AKEn syksyn koulutusten teemat ja ajankohdat julkaistaan juhannusviikolla. AVIn koulutuksista on pari nostoa tässä listauksessa, mutta muista myös AVIn oma koulutuskalenteri (rajaa aiheeksi ”kirjasto”).

Lasten- ja nuortenkirjastotyö

Ke 28.8. klo 9-12 Sanataidewebinaari: Hehkuvat sanat – Lapsille ja nuorille mieleistä lukutaitotyötä
Ti 3.9. klo 9.30–11 Erten etävinkit: Vie kirjasto asiakkaan luokse. Pop up -kirjastot osana kirjastopalveluja
Ons 11.9. kl 9.30-10.50 Ertes distanstips: Läskompisar och Kompis med nätet
Ti 1.10. klo 9.30–11 Erten etävinkit: Kirjastot ja neuvolayhteistyö, ennakkotieto

Liboppi-kurssit tutuksi

Ke 28.8. klo 13-14 Liboppi-kahvit: Ympäristötyö kirjastoissa
Vaasan ja Porvoon AKEt järjestävät etäkahvihetken, jossa esitellään toukokuussa julkaistua Liboppi-kurssia Ympäristötyö kirjastoissa. Kahveilla on mukana myös Leila Väänänen Helsingin kaupunginkirjastosta, jonka ideasta Liboppi-kurssi on saanut alkunsa, sekä Ella Metsälä meidän omasta Kestävä kehitys Lounais-Suomen kirjostoissa -hankkeestamme.

To 12.9. klo 13-14 Liboppi-kahvit: Arjen digilukutaidot. AKE Porvoo järjestää etäkahvihetken, jossa esitellään elokuussa julkaistua Liboppi-kurssia Arjen digilukutaidot. Kahveilla on mukana Hanne Korpelainen, joka on koonnut kurssin Liboppiin. Kurssin materiaalit pohjautuvat Digisivistys kansalaistaidoiksi -hankkeeseen. Hanke toteutettiin vuosina 2022–2023 yhteistyössä Faktabaarin, Helsingin kaupunginkirjaston sekä Kansalaisopistojen liiton kanssa.

Musiikkiaineistot

Ti 3.9. klo 9–16 Musiikkia kaikille – tiedonhaku ja suosittelu haltuun
AKE Porvoo järjestää musiikkiteemaisen koulutuspäivän Kansalliskirjastossa (ihan livekoulutus siis!). Aamupäivän aikana pureudutaan musiikin tiedonhakuun Finnassa ja iltapäivällä käsitellään musiikin suosittelua eri kanavissa.

Esihenkilöille

Ti 3.9. klo 9-10 Miten houkutella nuoria kuntatyöhön? Nostoja nuorten verkostosta
Tärkeissä töissä -webinaarisarjassa avataan tällä kertaa nuorten kuntatyöntekijöiden verkoston näkemyksiä kunta-alan houkuttelevuudesta. Nuorten näkemyksiä esittelevät rekrytointiasiantuntija Jenna-Mari Ahola Lahden kaupungilta ja opettaja Heini Hosio Helsingin kaupungilta.

Mielenterveys ja päihteet

AVIn järjestämä kolmiosainen mielenterveyden webinaarisarja on suunnattu myös kirjastolaisille

Ke 25.9. klo 12-14.30 Päihteitä käyttävän henkilön kohtaaminen
Oulun AKEn järjestämä koulutus, joka on avoin myös muille (tallenne saatavissa vain Oulun AKE-alueen työntekijöille).

Digitaidot

Ke 25.9. klo 13–15.10 Nuoret ja digitaalinen sivistys – miten tuemme nuorten kasvua digitalisoituvassa ympäristössä?
Aluehallintovirastojen nuoriso- ja kirjastotoimet järjestävät webinaarin digitaalisesta sivistyksestä nuorten näkökulmasta. Kuulemme puheenvuoroja psykologisesta turvallisuudesta sekä lasten- ja nuorten oikeuksista digitaalisessa ympäristössä ja digitaalisesta informaatiolukutaidosta.

Pedagogiset taidot

Ke 16.10. klo 13–15 Oppimispakki kirjastoalan ammattilaisille
Erilaisten oppijoiden liiton järjestämä ”Oppimispakki kirjastoalan ammattilaisille” tarjoaa vinkkejä lukemisen apuvälineistä sekä digitukijoille laitteiden käyttöaputoiminnoista. Oppimispakin aikana käsitellään perinteisiä ja digitaalisia apuvälineitä sekä tekoälyn hyödyntämistä.