
Libopista ryhdytään kevään aikana poistamaan käyttämättä olevia käyttäjätilejä. Jos tilillä ei ole kirjauduttu Liboppiin viimeksi kuluneen kahden vuoden aikana, se poistetaan. Jatkossa siivousajo poistaa kaksi vuotta käyttämättömänä olleet tunnukset päivittäin. Käyttäjää varoitetaan poistosta 30 päivää ennen tilin poistamista.
Mitä, jos en ole kirjautunut Liboppiin yli kahteen vuoteen?
Jos et ole kirjautunut Liboppiin yli kahteen vuoteen, saat lähiaikoina sähköpostin, jossa sinua varoitetaan käyttäjätilin poistamisesta. Jos haluat säilyttää käyttäjätilin, voit välttää tilin poistamisen yksinkertaisesti kirjautumalla sisään Liboppiin. Voit myös välttää varoitusviestin saamisen kirjautumalla Liboppiin vaikka nyt heti. Libopissa voit opiskella esimerkiksi arjen digilukutaidoista viime vuonna ilmestyneellä kurssilla!
Varoitusviestin otsikko on ”Liboppi-tilisi poistetaan”. Viestin lähetyksen jälkeen käyttäjällä on 30 päivää aikaa reagoida ja kirjautua Liboppiin, ennen kuin käyttäjätili poistetaan.
Käyttäjätilin poistaminen hävittää kaikki tilin opintosuoritukset, asetukset ja muut tiedot Libopista. Jos haluat tilin poistamisen jälkeen palata Liboppiin, voit rekisteröityä Liboppiin uudelleen. Uudelleenrekisteröityminen ei palauta poistettuja tietoja.
Mitä, jos en pysty kirjautumaan Liboppi-tililleni?
Liboppiin kirjaudutaan käyttäjätunnuksella ja salasanalla. Kirjautumisessa ei käytetä sähköpostiosoitetta. Jos olet unohtanut käyttäjätunnuksesi tai salasanasi, voit pyytää salasanan vaihtoa Unohdettu salasana -sivulla (klikkaa etusivulla ensin Kirjaudu-painiketta ja sen jälkeen kohtaa Unohditko käyttäjätunnuksesi tai salasanasi?). Pyynnön jälkeen saat sähköpostiisi viestin, jossa pyydetään vahvistamaan salasanan vaihto.
Jos Liboppi-tilille rekisteröimäsi sähköpostiosoite ei ole enää käytössä, tilin poistamista koskeva varoitusviesti ei tavoita sinua. Jos haluat kirjautua Liboppiin tilillä, johon rekisteröity sähköpostiosoite ei ole enää käytössä ja jonka käyttäjätunnuksen tai salasanan olet unohtanut, voit pyytää kirjautumiseen apua sähköpostitse osoitteesta AKE-kirjasto@turku.fi. Kerro viestissä vähintään nimesi sekä sähköpostiosoite, joka tilillesi on rekisteröity.
Pidäthän käyttäjätilisi tiedot ajan tasalla. Esimerkiksi työpaikkaa vaihtaessasi pääset vaihtamaan tilisi sähköpostiosoitteen kirjautumalla ensin Liboppiin ja klikkaamalla sitten sivun yläkulmasta omaa nimeäsi ja sen jälkeen avautuvasta ikkunasta kohtaa ”käyttäjätiedot”.
Miksi käyttäjätilejä poistetaan?
Käyttämättä jääneiden käyttäjätilien poistaminen parantaa Libopin tietoturvaa, säästää palvelinresursseja ja parantaa aktiivisten käyttäjien käyttäjäkokemusta sekä helpottaa ylläpitoa ja tilastointia.
Lisätiedot: AKE-kirjasto@turku.fi
Under våren börjar oanvända användarkonton raderas från Liboppi. Om kontot inte har loggat in i Liboppi under de senaste två åren raderas det. I fortsättningen raderar städkörningen dagligen användarnamn som varit oanvända i två år. Användaren varnas för raderingen 30 dagar innan kontot raderas.
Vad om jag inte har loggat in i Liboppi på över två år?
Om du inte har loggat in i Liboppi på över två år får du inom kort ett e-postmeddelande där du varnas för radering av användarkontot. Om du vill spara användarkontot kan du helt enkelt undvika att kontot raderas genom att logga in i Liboppi. Du kan också undvika att få ett varningsmeddelande genom att logga in i Liboppi fast nu direkt.
Rubriken på varningsmeddelandet är ”Ditt Liboppi-konto raderas”. Efter att meddelandet har skickats har användaren 30 dagar på sig att reagera och logga in i Liboppi innan användarkontot raderas.
Raderingen av användarkontot förstör alla studieprestationer, inställningar och andra uppgifter på kontot i Liboppi. Om du vill återgå till Liboppi efter att kontot raderats kan du registrera dig i Liboppi på nytt. En omregistrering returnerar inte raderade uppgifter.
Vad om jag inte kan logga in på mitt Liboppi-konto?
Man loggar in i Liboppi med ett användarnamn och lösenord. E-postadressen används inte vid inloggningen. Om du har glömt ditt användarnamn eller lösenord kan du be om att byta lösenord på sidan Glömt lösenord (klicka först på knappen Logga in på startsidan och därefter på Har du glömt ditt användarnamn eller lösenord?). Efter begäran får du ett e-postmeddelande där du ombeds bekräfta bytet av lösenord.
Om den e-postadress du registrerat på Liboppi-kontot inte längre är i bruk, nås du inte av varningsmeddelandet om att kontot raderas. Om du vill logga in i Liboppi med ett konto där den registrerade e-postadressen inte längre är i bruk och vars användarnamn eller lösenord du har glömt, kan du be om hjälp med inloggningen via e-post på adressen AKE-kirjasto@turku.fi. Ange åtminstone ditt namn och den e-postadress som registrerats på ditt konto.
Håll uppgifterna om ditt användarkonto uppdaterade. Till exempel när du byter arbetsplats kan du byta e-postadress till ditt konto genom att först logga in i Liboppi och sedan klicka på ditt eget namn uppe på sidan och sedan på ”användaruppgifter” i fönstret som öppnas.
Varför raderas användarkonton?
Radering av oanvända användarkonton förbättrar Liboppis datasäkerhet, sparar serverresurser och förbättrar de aktiva användarnas användarupplevelse samt underlättar underhållet och statistikföringen.