Kissankakkaa ja kouluttautumista

VarSat-verkosto kokoontui viime viikolla iloiseen ja aurinkoiseen Maskuun viettämään kesäpäivää sekä seuraamaan Lukulystejä yhteisessä etäkatsomossa. Päivä oli ensimmäinen laatuaan, kun VarSat kokeilivat Lukulystien yhteistä etäkatsomoa, eikä mitä varmimmin jää viimeiseksi. Oli mukavaa tauoilla vaihtaa ajatuksia puheenvuoroista ja esityksistä, kannustaa yhdessä lysteillä puhumassa ollutta omaa Kaarinaamme sekä samalla nautiskella iltapäiväkahveista ja herkuista.

Vaan Maskun retkemmehän alkoi mistäs muualta kuin kirjastosta! Maskun pääkirjastossa tehtiin viime kesänä paljon uudistuksia, ja kokoelmatilat keikautettiin päälaelleen. Uudistus on tehnyt hyvää, ja henkilökunnan jäsenet olivat oikein tyytyväisiä ansaitsemansa tilat saaneisiin lasten- ja nuortenosastoihin, sekä kirjastoonsa ihan kokonaisuutenakin. Maskussa lainausmäärät ovat voimakkaan nousujohteisia, ja tapahtumia pulpahtelee kuin sieniä sateella.

Maskun kirjaston porukka otti meidät aurinkoisesti vastaan. Kuvassa Lemun kirjaston Riikka Närvä-Haaksi sekä Maskun pääkirjaston Mervi Nikula ja Kerttu Pietilä.
Maskun kirjasto järjestää paljon tapahtumia. Helposti innostuva porukka saa yhdessä tehden paljon aikaan, ja ideoita syntyy milloin työajalla, milloin sen ulkopuolella. Myös toppuuttelijoilla on tarpeellinen rooli työyhteisössä, ja toppuutteluistaan huolimatta hekin osallistuvat mielellään yhdessä organisoitujen tapahtumien tekemiseen. Tästä kuvasta voi lisäksi huomata, että Maskussa on panostettu viestinnän visuaaliseen yhtenäisyyteen, jonka vuoksi tapahtumamainokset sopivat hyvin yhteen.
Kuuntelimme korvat höröllä asiaa lastenkirjastotyöstä sekä tapahtumatoiminnasta Maskussa.

Tutustuttuamme kirjastoon, oli aika suunnata Maskun Rivieralle, eli kuuluisille hiekkakuopille, tunnelmoimaan kesäistä säätä.

Ohjelmassa oli kahvia ja pientä syömistä hiekkakuopilla ulkoilun lomassa.
Vaan kukaan ei aivan osannut odottaa kissanhiekkakakkua! Tätä herkkua maskulaislapset saavat maistella perinteisissä Harry Potter -yökirjastoissaan.
Lanu-kirjastolaisten kokoontuessa ei leikkimisen ja pelaamisen tärkeys pääse unohtumaan!
Bingon pelaaminen lisäsi intoa lähteä pienelle kävelyretkelle lähiluontoon.
Vaikka päivä oli mitä aurinkoisin, olimme ulkoilun sekä ravintola Kiisan-Pirtin buffet-lounaan jälkeen valmiita suuntamaan sisälle Lukulystejä seuraamaan.
Maskun kunnantalon valtuustosali oli oivallinen etäkatsomopaikka, ja tarjoilut jatkuivat asianmukaisina.

Lukulystien ohjelma lasten ja nuorten osallistamisesta kirjastoissa oli kiinnostava, asiantunteva sekä sopivasti vaihteleva. Valtaosa Maskun retki- ja koulutuspäivän osallistujista oli sitä mieltä, että porukalla seuratessa tulee keskityttyä paremmin, ja kuten mainittu, on antoisaa voida heti jakaa koulutuksen herättämiä ajatuksia. Lukulystit voi katsoa Kirjastokaistan Koulutuskanavalta tallenteena.