Kiinnostaako Kumppanikirjastotoiminta?

Kumppanikirjastotoiminta on Varsinais-Suomen ja Satakunnan kirjastoille suunnattu yhteiskehittämisen muoto, jossa kaksi mukaan ilmoittautunutta kirjastoa saatetaan kaveruksiksi ja kehittämiskumppaneiksi keskenään. Kumppanikirjastojen henkilökunta pääsee vierailemaan toistensa luona AKEn kustannuksella. Vierailujen tarkoitus on tutustuttaa kirjastojen henkilökuntaa toisiinsa ja antaa kirjastolaisille mahdollisuus päästä näkemään toisten kirjastojen arkea. Lisäksi AKE kannustaa kumppanuksia valitsemaan yhteisen kehittämisaiheen, jonka parissa vierailulla työskennellään.

Nyt mukaan otetaan taas uusia kirjastoja! Ilmoittautuminen on auki 26.8.–15.9.2024. Ennen ilmoittautumista tutustukaa extranetin Kumppanikirjastot-sivuun ja sen kaikkiin ohjeisiin (jatkossa sivu löytyy extranetin yläreunan valikosta kohdasta Alueen kirjastot > Kumppanikirjastot. Sivustolta löydätte myös linkin ilmoittautumislomakkeeseen. Pohtikaa lisäksi mahdollisimman isolla porukalla, mitä toivotte kumppanikirjastotoiminnalta.

Ilmoittautumisen jälkeen AKE-ihmiset ovat yhteydessä kaikkiin ilmoittautuneisiin kirjastoihin ja kertovat muodostetut parit. Pareiksi pyritään löytämään mahdollisimman samankokoisia kirjastoja, joilla on samantapaiset toiveet kumppanikirjastotoiminnan suhteen ja joiden maantieteellinen välimatka ei ole kovin pitkä. Lisäksi pareiksi pyritään yhdistämään kirjastoja yli kimpparajojen.

Kumppanikirjastotoimintaan osallistuville kirjastoille järjestetään myös vapaaehtoinen infotilaisuus, jossa käydään ohjeistus läpi yksityiskohtaisesti. Syksyn infotilaisuus 2024 infotilaisuus järjestetään to 26.9. klo 9.30–10.30. Katso tarkemmat tiedot infotilaisuudesta koulutuskalenterista. Kumppanikirjastotoimintaan osallistuminen ei edellytä infotilaisuuteen osallistumista, vaan homma onnistuu myös tämän ohjesivun tarkalla lukemisella.

Mietityttääkö vielä?

Keväällä mukaan ilmoittautui 8 kirjastoa, joista muodostettiin 4 kehittämisparia. Ensimmäiset kumppanukset ovat ehtineet jo vierailla toistensa luona ja elokuun AKE-kahvella pääsemmekin kuulemaan Ruskon ja Varissuon sekä Taivassalon ja Jämijärven tuoreita kokemuksia kumppanuudesta. Lisäksi ohjelmassa on lyhyt info-osuus kirjastoille, jotka tahtovat lähteä mukaan tänä syksynä.

Elokuun AKE-kahvit juodaan virtuaalisesti Teamsissa perjantaina 30.8. klo 13-14. Tilaisuuteen ei tarvitse ilmoittautua, vaan voit klikata mukaan linjoille tästä linkistä: Klikkaa itsesi mukaan AKE-kahveille.

Lisätietoja kumppanikirjastotoiminnasta ja AKE-kahveista voi kysyä myös AKE-ihmisiltä osoitteesta AKE-kirjasto@turku.fi.