Ideoita ja apua hankesuunnitteluun

AVIn hankerahoituksen hakuaika alkaa ihan pian! Haku on avoinna 22.10.-28.11.2024. Jos oman kirjaston suunnitelmat hakevat vielä muototaan tai suunnitelman fokus kaipaa tarkennusta, ehdit vielä ilmoittautua AKEn ja AVIn järjestämään hankesuunnittelun työpajaan, joka pidetään Laitilan kirjastossa pe 1.11. Tsekkaa hankesuunnittelupajan tarkemmat tiedot koulutuskalenterista ja ilmoittaudu viimestään 25.10. Tervetuloa mukaan!

Insipiraatiota aiemmista hankkeista

Ideoita hankkeiden suunnitteluun voi hakea myös toisten kirjastojen aiemmin toteuttamista ja meneillään olevista hankkeista. Miten jonkun toisen kehittämisidea pystyttäisiin muokkaamaan teidän kuntaanne sopivaksi? Miten toisten hankkeissa kokeiltuja asioita voitaisiin kehittää eteenpäin?

Lounais-Suomen alueen kirjastoille on myönnetty vuosina 2023 ja 2024 avustusta 26 hankkeelle. Alla otsikkotason listaus näistä hankkeista. Teemoina korostuivat palveluiden kehittäminen, lukutaitotyö ja kirjasto yhteisöllisenä toimijana. Nyt alkavassa hankehaussa painopisteitä on vain kaksi: 1) lukemisen edistäminen ja 2) demokratian ja sananvapauden vahvistaminen. Lisäksi avustusta voi hakea omatoimikirjastojen kehittämiseen.

Tarkemmat tiedot alla listatuista hankkeista löydät täältä: Avustusvisualisointi – Avustukset (aviavustukset.fi). Klikkaamalla ”Kaikki hankkeet” kohdasta, saat esiin listauksen hankkeista, ja edelleen yksittäisen hankkeen nimeä klikkaamalla saat esiin tarkemman kuvauksen hankkeesta. Kaikkia valtionhallinnon myöntämiä avustuksia pääsee tutkimaan Tutkiavustuksia.fi-sivustolla.

Demokratiatyö

• Luodaan yhteisymmärrystä -demokratiahanke, Eurajoki
  • Vaikuttavia keskusteluja kirjastossa, Laitila

Palvelujen kehittäminen