Beredskap på bibliotek

Enligt beredskapslagen ska kommunen genom beredskapsplaner och förberedelser för verksamhet under undantagsförhållanden samt genom andra åtgärder säkerställa att dess uppgifter kan skötas så väl som möjligt också under undantagsförhållanden. Kommunförbundet har nyligen publicerat en modell för bibliotekens beredskapsplan.  ÅKE ordnar ett webbinarium, där beredskap behandlas från bibliotekens perspektiv, på fredag 11.10. kl. 9.30-11.30.

Webbinariet inleds av Thomas Sundell, jurist på regionförvaltningsverket, som berättar om lagstiftningen som inverkar på bibliotekens beredskap. Utvecklingschef Ari Korhonen från Kommunförbundet presenterar modellen för bibliotekens beredskapsarbete och Minna Särelä, Borgå stads fritidsdirektör, berättar om bibliotekens roll i kommunernas beredskap och hur planerandet har gått till i Borgå stad.

Program:

9.30-10.20 Lagstiftningen och bibliotekens beredskap. Thomas Sundell, Regionförvaltningsverket.
10.20-10.30 Paus
10.30- 11.00 Modell för bibliotekens beredskapsplan. Ari Korhonen, Kommunförbundet. (Föreläsaren pratar finska, presentationen är på svenska)
11.00-11.30 Biblioteket i kommunens beredskapsplanering. Minna Särelä, Borgå stad

Anmäl dig här senast den nionde oktober.

Webbinariet bandas inte. Webbinariet ordnas av den svenska samarbetsgruppen för utbildningsuppdrag (Åke).