AKE-ihmiset Varissuon kirjastossa

Turun Varissuon lähikirjastossa on otettu tavoitteeksi olla asuinalueen kulttuurikeskus. Kirjastoa käytetään hyvin vilkkaasti etenkin tulostamiseen, digitukeen, lainaamiseen ja lehtien lukuun. Viime vuosia tapahtumia on kuitenkin alettu järjestää oikein urakalla, niitä varten on haettu ja saatu avustusrahaa, ja tapahtumiin onkin löytynyt mukavasti kävijöitä. Henkilökunnalla on kova tahto pitää samaa kehitystä yllä, ja tapahtumia mainostetaankin ahkerasti Varissuon paikallisissa Facebook-ryhmissä, sillä niiden kautta näkyvyyttä saadaan nimenomaan paikallisesti.

Varissuo on hyvin monikulttuurinen kaupunginosa se näkyy myös asiakaskunnassa. Kirjaston kanssa samassa rakennuksessa toimii myös maahanmuuttajien kotoutumista ja työllistymistä edistävä Yhdessä-yhdistys. Se onkin luonteva yhteistyökumppani kirjastolle, mutta paljon on kartoitettu myös muita yhdistyksiä ja toimijoita, joiden kanssa ideoida ja työskennellä yhdessä.

Varissuon monikielisyys kuvastuu kirjaston kokoelmassa. Henkilökunta haluaa pysyä perillä siitä, mitä kaikkia kieliä alueella puhutaan, jotta kokoelma voi palvella asiakkaita mahdollisimman hyvin.
Lastenosastolla on mukavasti tilaa, ja siellä järjestetäänkin myös vinkkauksia ja satuhetkiä.

Varissuon kirjastossa on neljä tutkijahuonetta, jotka ovat kovassa käytössä. Isoimmassa huoneessa mahtuvat kokoontumaan maltillisen kokoiset kerhot tai lukupiirit. Yhdessä pienemmistä sijaitsevat taas asiakkaiden käytössä olevat saumuri ja ompelukone. Kylläpä on ollut viisaita kirjastolaisia talossa aiemmin, kun eivät ole antaneet purkaa huoneita, vaikka sellaista onkin ehdotettu!

Yksi kirjaston tutkijahuoneista on ollut mukana myös Turun kaupungin Välitila-projektissa, jossa taiteilijoille tarjotaan käyttöön tyhjillään olevia tiloja määräajaksi maksutta. Varissuon kirjastossa työskenteli elokuussa mediataiteilija Atte Häkkinen, jonka ambient-konsertit houkuttelivat paikalle yllättävääkin yleisöä.

Varissuon kirjasto on remontoitu vastikään, ja se onkin nyt mukavan avara ja valoisa. Sisäänkäynniltä näkee lähes koko kirjastotilan, ja infotiskille ja automaateille on helppo suunnistaa. Sisäänkäynnin tuntumassa on myös uutuuskirjat houkuttelevasti esillä ja muillekin kiinnostaville kirjanostoille on varattu tilaa mataliin hyllyihin.

Varissuon kirjasto osallistuu tänä vuonna myös AKEn kumppanikirjastotoimintaan Ruskon kirjastojen kumppanina. Vaikka toimintaympäristöt ovat aivan erilaiset, on sekä Varissuolle että Ruskolle tärkeitä asioita alueen paikallisuus ja sen huomioiminen kirjaston toiminnassa, tapahtumat sekä paikallisten ihmisten saaminen kirjaston palvelujen pariin. Nämä kumppanukset ovatkin perustaneet yhteisen Teams-kanavan, jossa he voivat käydä keskustelua, ja tekivätpä he yhteistyötä viime kesän aikuisten kesälukukampanjan tiimoiltakin!

Varissuon kirjasto tekee paljon yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Niin läksyhelpissä kuin digituessakin riittää kävijöitä.

Digituen tärkeys korostuu Varissuolla asiakaspalvelussa. Monet käyttävät kirjastoa eritoten tulostamiseen, ja siinä auttaminen taitaa asiakaspalvelussa eniten toistuva tehtävä. Varissuolaiset tekevät myös ahkerasti varauksia, ja kirjaston perustehtävät, hyllytys ja kuljetusten pakkaus ja purku, vievät paljon työntekijöiden aikaa.

Lastenosaston seinällä on upeat puiset eläinveistokset, mutta kirjastoon mahtuu myös näyttelyitä. Nyt esillä oli kissakorttinäyttely ja Päivi Salmisen Varissuon maisemiin sijoittuva Lentävät matot -näyttely

Lehtien lukemiselle on mukavasti paikkoja tarjolla.