AKE-ihmiset Siikaisissa

Pohjois-Satakunnan kierroksemme kolmantena ja viimeisenä päivänä suuntasimme auton nokan kohti Siikaisia. Siikaisten kirjastossa meidät otti vastaan kirjasto-kulttuurisihteeri Katri-Helena Saarinen-Holappa.

Siikaisten kirjasto on muuttanut nykyiseen paikkaansa vuonna 2018 ja sijaitsee nykyään Kunnantuvalla yhdessä kunnan virastojen ja hammaslääkärin kanssa. Taloon sisään astuessaan kävijä tupsahtaa suoraan kirjastoon. Aulasta kirjasto levittäytyy kekseliäästi myös Kunnantuvan käytäville sekä huoneisiin, joista kukin on varattu omalle aineistotyypilleen. Hajanaiset tilat harmittavat Katri-Helenaa toisinaan, mutta toisaalta varsinkin lapset tykkäävät kirjaston sokkeloisuudesta.

Kauhukujaksi kutsuttu käytävä johtaa kirjaston aulasta hammaslääkärin odotustilaan. Matkan varrella hyytävää tunnelmaa lisäävät mm. dekkarien hyllyt. Katri-Helena Saarinen-Holappa esittelee.
Nuortenosastolla on mukava istuskella säkkituoleissa. Laura testaa.

Aineiston sijoittelun lisäksi myös muu tilankäyttö ja sisustus on Siikaisten kirjastossa kekseliästä: Koska kirjaston omissa tiloissa ei ole sopivaa paikkaa vinkkausten pitämiseen, hyödynnetään niihin hammaslääkärin odotustilaa. Se onnistuu perjantaisin, kun hammaslääkärillä ei ole vastaanottoa. Aulan äänimaailmaa puolestaan on parannettu suurella Siikaisten vaakunalla, joka on tehty akustoivista elementeistä.

Siikaisten komea vaakuna tervehtii kävijää kirjaston aulassa. Vaakuna on tehty akustoivista elementeistä.

Kun Katri-Helena ei ole paikalla, asiakkaat voivat käyttää myös automaattia, joka saatiin Siikaisten kirjastoon viime heinäkuussa. Omatoimiaikaakin kertyy viikoittain useita tunteja, kun talon ovet aukeavat hammaslääkärin vastaanoton takia jo aikaisin. Talon muusta väestä on apua myös lyhyissä tuurauksissa – esimerkiksi vierailupäivänämme voimme käydä yhdessä talon ulkopuolella lounaalla, kun asiointipisteen Miia hoitaa kirjaston asiakaspalvelua sillä välin. Miia auttaa tarvittaessa myös digitukiasioissa. Kaiken kaikkiaan Kunnantuvasta välittyy yhteisöllinen meininki, jossa toisia autetaan tarpeen mukaan ja asioita tehdään asiakkaan etu päällimmäisenä mielessä. Katri-Helena sanookin, että työnsä ykkösprioriteettinä hän pitää asiakaspalvelua: asiakkaiden tarpeet hoidetaan ensin ja kaikki muu tulee sen jälkeen.

Katri-Helena ja Miia Siikaisten kirjaston asiakaspalvelupisteellä, joka on samalla Katri-Helenan työpiste.

Aina tiskille ei löydy tuuraajaa. Nämäkin tilanteet hoituvat Siikaisissa kekseliäästi: Esimerkiksi kokoukseen lähtiessään Katri-Helena laittaa tiskille ovikellon, jonka langattoman kaiuttimen hän ottaa mukaansa. Signaali kantaa ainakin Kunnantuvan kokoushuoneeseen, josta on tarvittaessa lyhyt matka ponkaista asiakasta auttamaan.

Jos asiakaspalvelutiski joudutaan jättämään tyhjäksi, asiakas voi soittaa apua ovikellolla.

Kirjastotyön lisäksi Katri-Helenan tehtäviin kuuluvat myös kulttuurisihteerin työt. Tehtävänkuvauksen mukaan työhön kuuluu pienimuotoisten kulttuuritapahtumien järjestäminen, mutta varsinkin Siikaisten päivän esiintyjinä on usein vähän suuremman luokan artisteja – tapahtumassa on nähty esimerkiksi Yölintu ja Robin Packalen. Onneksi isoja tapahtumia ei tarvitse tehdä yksin, vaan mukana on monia yhteistyökumppaneita.

Kirjaston aula muuntuu tarpeen mukaan näyttely- tai tapahtumatilaksi. Esimerkiksi flamencokitaristin konsertti toimi tilassa hyvin. Nyt esillä on lasten taidenäyttely.