AKE-ihmiset Ruskolla

Varissuon jälkeen AKE-ihmisten vierailukierroksella oli sopivasti Rusko, joka on Varissuon kumppanikirjasto. Ruskolla on kaksi kirjaston toimipistettä, joista toinen sijaitsee Vahdolla ja toinen Ruskon keskustassa. Kirjaston tilojen suhteen Ruskolla eletään jo neljättä vuotta välitilassa, mutta se ei onneksi ole lamaannuttanut kirjaston porukkaa.

Aloitimme päivän reissun Vahdon lähikirjastosta, jossa meitä vastassa olivat kirjastonhoitaja Hannele Luomanen ja kirjastonhoitaja Nina Sallinen. Vahdolla tehdään vilkasta yhteistyötä koulun ja varhaiskasvatuksen kanssa. Melkein jokaiselle koulun luokka-asteelle on vuodenkierrossa ohjelmassa joko kirjastonkäytön opetusta, kirjavinkkausta tai mediakasvatusta. Toistuvia lastentapahtumia ovat satuhetket ja perhelauantait. Jatkuvasti pohdinnassa ovat myös uudenlaiset tapahtumat, joilla kirjastoon saataisiin kaikenikäisiä uusia kävijöitä.

Uutta ja vanhaa. Vahdon kirjastossa on säilytetty työpöytä, jota Mauno Koivisto on käyttänyt työskennellessään aiemmin kirjastorakennuksessa toimineen Laukolan kansakoulun johtajaopettajana. Nykyään pöytää voivat käyttää kirjastoon vaikkapa etätöitä tekemään tulevat. Kirjaston henkilökunta puolestaan keittää kaffensa Manun entisessä keittiössä, sillä presidentti myös asui rakennuksessa. Kuvassa Nina Sallinen.

Lasten ja nuorten kirjastopalveluiden painotus näkyy myös kokoelmassa. Ruskon kirjastossa on suurehko valikoima koululuokille sopivia kirjasarjoja. Lisäksi kouluilla on siirtokokoelmia ja neljässä viidestä päiväkodista sekä kahdessa neuvolassa iltasatukirjahyllyt.

Ruskon kirjastoissa panostetaan kauniiseen esillepanoon ja aineistonäyttelyihin. Tässä Vahdolta otetussa kuvassa keskellä Magdalena Hain teoksia. Vasemmalla pieni näyttely, joka kutsuu lukemaan kirjasarjojen ensimmäisiä osia.
Vahdon kirjastosta lainataan varhaiskasvatukselle ja kouluille myös teemasalkkuja. AKE-ihmiset tietysti innostuvat, kun pääsevät niihin tutustumaan.

Iltapäivän puolella pääsimme tapaamaan Ruskon pääkirjastolla kirjastovirkailija Maija Nyströmin ja nuortenkirjastonhoitaja Aarne Pohjois-Koiviston. Ruskon pääkirjasto toimii tällä hetkellä Rusko-talon aulassa, jossa tilan kanssa on saanut käyttää kekseliäisyyttä. Ja sitä näillä ihmisillä riittää!

Aarne Pohjois-Koivisto ja Maija Nyström Ruskon pääkirjastossa.

Erittäin rajallista tilaa on käytetty kekseliäästi ja siihen on saatu rajattua jopa omat selkeät osastonsa lapsille, lehtien lukuun ja vieläpä galleriallekin. Aikuiset viettävät aulakirjastossa usein vain sen hetken, jona noutavat varauksensa, joten lasten oleskelutilaan on panostettu aikuisten tiloja enemmän.

Pieni tila on Ruskon pääkirjastossa käytetty kekseliäästi. Kirjoista esillä on vain parin viime vuoden aikana ilmestyneitä.
Myös ikkunan edessä oleva kiinteä penkki on hyödynnetty aineiston esille laittamiseen. Pieniä teemalaatikoita on helppo siirrellä ja penkillä mahtuu myös istumaan.

Kouluyhteistyö on Ruskolla vilkasta myös pääkirjaston puolella ja yhteistyö opettajien kanssa toimii hyvin. Kenties varsinaisen pääkirjaston puuttumisen ansioista yläkoululle on saatu nuortenkirjastonhoitajalle jopa oma vastaanottotila, jossa voi tarjota kirjaston palveluita kuten lainausta ja neuvontaa. Samalla kouluun saadaan yksi turvallinen aikuinen lisää.

Nuortenkirjastonhoitajalla on oma toimisto yläkoululla. Aarne on paikalla koululla aina ainakin torstaisin.
Kirjallisuus saa näkyvyyttä myös koulun infotauluilla, joille nuortenkirjastonhoitaja Aarne on tehnyt houkuttelevia dioja.

Luokille Aarne pitää vinkkauksia ja tiedonhaun opastuksia. Niiden lisäksi Aarne ja opettajat ovat kehitelleet yhdessä henkilökohtaisen neuvonnan konseptin, jonka pohjalta jokaiselle yläkoululaiselle syntyy oma lukijamuotokuva! Lukijamuotokuvien teko on vasta alkuvaiheessa, mutta AKEssakin jäädään mielenkiinnolla odottamaan, miten homma lähtee käyntiin ja olisiko tässä aineksia muuallekin levitettäväksi ideaksi. Välituntiohjelmaksi Aarne on tarjonnut koululaisille esimerkiksi kirjakatapultin ja jouluna ongintaa, jossa saaliiksi saatu kirja oli pakko lainata! Kylkiäisinä sai kyllä myös kirjaan teipatun karkin.

Vahdon lähikirjaston ja Ruskon kekseliään pääkirjaston lisäksi ruskolaiset voivat lainata aineistoja kahdesta lainauskaapista. Toinen kaappi sijaitsee Maunun koululla ja toinen K-Marketissa. Nyt Ruskolla on jo suunnitelma ja toiveita uudesta oikeasta pääkirjastosta. Ovien avautumiseen on kuitenkin vielä pitkä matka, sillä vielä kiveäkään ei ole muurattu.

Vahdolla pääsimme käymään myös vanhan kirjastotalon vintillä, jossa kuuleman mukaan kummittelee. Vinttiä on hyödynnetty kirjaston kauhuteemaisen pakopelin loppukohtauksen näyttämönä. Toivottavasti kaikki pelissä mukana olleet uskaltavat edelleen tulla kirjastoon!