AKE-ihmiset Karviassa

Honkajoen jälkeen Lauran ja Miian Pohjois-Satakunnan kierros jatkui Karviaan. Karviassa pääsimme näkemään hienon kirjaston, jossa upeissa puitteissa sykkii lämmin sydän. Meidät otti vastaan kirjastovirkailija Anne-Mari Kontiainen, joka on kirjaston ainoa kokoaikainen työntekijä. Karvian kunta ostaa kirjaston hallinnollisen työn Kankaanpään kaupungilta, ja Anne-Marin lisäksi Karvian kirjastossa työskentelee osan viikosta myös Honkajoella tapaamamme Minna Hautaluoma.

Anne-Mari Kontiainen esittelee nuortenosaston veikeitä kirjatelineitä. Pöllön lisäksi telineissä oli muitakin eläinhahmoja.

Anne-Mari työskenteli ennen koululla. Kirjastossakin hänelle on tärkeää, että kirjasto on tuttu ja turvallinen paikka lapsille. Kun ollaan tuttuja puolin ja toisin, kirjasto opitaan myös paremmin tuntemaan omana paikkana, jota ei haluta esimerkiksi sotkea. Karviassa on otettu käyttöön omatoimiset palveluajat joulukuussa, ja ainakin toistaiseksi kaikki on sujunut omatoimiaikana ilman mitään ongelmia.

Karvian kirjastossa on matala kynnys ja isot ikkunat.

Karvian yhtenäiskoulu sijaitsee aivan kirjaston lähellä. Kirjasto järjestää koululaisille vinkkauksia ja käytössä on myös Anne-Marin tekemä lukudiplomi. Yhdessä koulun kanssa on järjestetty nyt parin vuoden ajan peliviikon peli-ilta, jossa koulun tapahtumaan tulijat saavat lautapeleihin pelikavereikseen koulun tukioppilaita.

Myös päiväkoti- ja eskariryhmät käyvät kirjastossa säännöllisesti satutuokioissa. Varsinkin pienille lapsille ja perheille suunnattu isompi tapahtuma on usean toimijan yhteistyössä kaksi kertaa vuodessa järjestämä seikkailupolku pururadalla. Tapahtuma sai alkunsa varhaiskasvatuksen hankkeesta, mutta on jäänyt nyt pysyvästi Karvian tapahtumatarjontaan. Kirjasto on ollut mukana alusta asti. Kirjasto järjestää tapahtumaan oman rastipisteen, jossa on vaihtuvaa toiminnallista ohjelmaa, joka liittyy kirjallisuuteen. Lapsille mieluisia olivat esimerkiksi suuret laatikot, joita piti yhdistää pareiksi niiden kyljessä olevien hahmojen perusteella.

Anne-Mari ja tapahtumapolulla käytössä olleet laatikot.

Aikuisille kirjaston tiloissa on pidetty esimerkiksi lukupiiriä, novellikoukkua ja digitukea. Tällä hetkellä digitukea saa kirjastosta asiakaspalveluaikana ilman ajanvarausta. Kesäaikaan sekä apu että kirjaston tietokone ovat tärkeitä varsinkin kesäasukkaille, joilla ei ole mökillä mukana omia laitteita.

Karvian kirjastosta voi lainata myös liikuntavälineitä. Tämän vuoden uutuus on hernepussipeli. Eniten lainoja kertyy lumikengille. Kuvassa Miia harjoittaa puristuvoimaansa.

Kirjastosta lainattavien liikuntavälineiden lisäksi Karviassa on kuntosalin yhteydessä sijaitseva Terveyskioski, josta voi lainata jopa polkupyöriä sekä sup-lautoja. Näitä isompia välineitä voi varata kirjastonkin kautta, ja Terveyskioskia mainostetaan kirjaston liikuntavälinehyllyn luona.

Lähtiessä oli ehdottomasti käytävä vielä kuvaamassa kirjastoa ulkopuolelta. Miia aivan villiintyi hienosta rakennuksesta.