AKE-ihmiset Jämijärvellä

Alkukesän kolea sää korosti lämmintä tunnelmaa pohjoissatakuntalaisissa kirjastoissa, joihin Laura ja Miia pääsivät tutustumaan 10.-12.6. Kierros alkoi aurinkoiselta Jämijärveltä!

Jämijärveläisiä hellitään isolla, avaralla ja valoisalla kirjastolla. Tilassa on sijainnut aiemmin pankki sekä pankinjohtajan asunto, mutta se on taipunut oikein hienosti kirjastoksikin. Pian on edessä suuri muutos, sillä Jämijärven kirjastoon puuhataan omatoimikäyttöä. Siinä onkin työsarkaa kirjastonjohtaja Riitta Kantoselle, joka on myös kirjaston ainoa vakituinen työntekijä. Omatoimijärjestelmän luominen kun on luovimista kunnan omien järjestelmien ja toimintatapojen sekä kirjastolle parhaiten sopivien järjestelmien ristiaallokossa. Tukea Riitta voi onneksi kysyä lähiseudun kirjastoista, joissa omatoimi on viime aikoina otettu käyttöön, eli Karviasta ja Honkajoelta.

Kirjastosta löytyi useita ajankohtaisia nostoja.
Tilat ovat ihanan valoisia.

Paikallisyhdistykset ovat Jämijärvellä aktiivisia, ja Jämijärvi-Seura järjestääkin kirjastossa joka kesä vaihtuvan näyttelyn, rakentaa kirjastolle vuosittain jouluikkunan sekä tekee kirjaston kanssa yhteistyötä myös tapahtumien saralla. Kirjasto saa myös runsaasti lahjoituksia kotiseutukokoelmaansa. Kunnan sekä hyvinvointialueen kyselyitäkin tuodaan kirjaston tiloihin.

Viherpeukaloa vailla olevan kirjastolaisen on hyvä merkitä viherkasvit oikeilla nimillä, sillä asiakkaat tuppaavat kasveista kuitenkin kyselemään.
Kasveille riittää valoa isojen ikkunoiden äärellä.

Jämijärven alakoulun ekaluokilla on hauska tapa viettää lukujuhlaa, kun kaikki oppilaat ovat oppineet lukemaan. Näihin lukujuhliin myös Riittaa on kutsuttu vinkkaamaan. Muutenkin Riitta hoitaa itse kirjavinkkaukset pienille alakoululaisille, mutta tilaa ostopalveluna Porista kirjavinkkarin vinkkaamaan vanhemmille oppilaille. Tämä mahdollisuus tuli tutuksi vuosien 2021 ja 2022 Sanojen sinfoniaa -hankkeesta, mutta on jatkunut sittemmin. Koululaiset käyvät kirjastossa toki muutenkin kuin vinkkauksissa, ja kulkevatpa he välillä kirjaston vieressä sijaitsevalta koululta omatoimisestikin lainaamaan.

Uutuuksia on alkukesästä mukavasti saatavilla, kun koululaiset ovat palauttaneet paljon aineistoa.