AKE-ihmiset Honkajoella

Pohjois-Satakunnan kierroksen jatkuessa Laura ja Miia suuntasivat Honkajoen kirjastoon. 80- ja 90-lukujen vaihteessa rakennettu kirjasto toimi Honkajoen kunnankirjastona vuoteen 2021 saakka, jonka jälkeen Honkajoki on kuntaliitoksen myötä ollut osa Kankaanpäätä. Omatoimi sen sijaan otettiin Honkajoella käyttöön vajaa puolitoista vuotta sitten, ja siihen ovat niin asukkaat kuin kirjaston väki olleet tyytyväisiä. Samaan aikaan kirjastoon saatiin uusi palvelutiski alkuperäisen tilalle, ja nyt työergonomia onkin paremmalla tolalla sähköpöydän ansiosta.

Kirjastonhoitaja Minna Hautaluoma (oikealla) esittelee AKE-Lauralle uutta palvelutiskiä.

Honkajoelta löytyy paljon monikielistä aineistoa. Kielivähemmistöistä viro on suurin, mutta myös ainakin venäjää, ukrainaa sekä romaniaa Honkajoella puhutaan. Näihin kielitarpeisiin kirjastonhoitaja Minna Hautaluoma on halunnut kokoelmalla vastata. Minnan lisäksi kirjastossa ei työskentele muita vakituisesti, mutta kuntouttavaan työtoimintaan osallistuville löytyy kirjastosta tehtävää kahdeksi päiväksi viikossa. Kokoelmaan liittyen Minnaa on viime aikoina huolestuttanut selkokirjojen tilanne. Aiemmin niitä on voitu hankkia mukavia määriä ostotuen avulla. Etenkin yläkoulun opettajat ovat ohjanneet monia oppilaitaan selkokirjojen pariin, mutta jatkossa niitä ei ostotuen puutteen vuoksi voida hankkia enää vastaavia määriä.

Pienellä somisteella saa hauskasti viestittyä, että hyllystä löytyy musiikkiin liittyvää aineistoa.
Tilan keskellä olevien hyllyjen päätyihin saa kivasti pieniä, houkuttelevia nostoja.

Honkajoen kirjastossa oli esillä sekä hyvinvointialueen kysely että kunnan osallistavan budjetin äänestys. Kankaanpäässä osallistavan budjetin äänioikeus on jo 12-vuotiailla, ja Honkajoella iloittiin, että useampia Honkajokeen liittyviä ehdotuksia oli päässyt äänestykseen mukaan. Osallistavan budjetin myötä kuntalaiset kaipaavat esimerkiksi lisää liikuntavälineitä, joita tosin Honkajoen kirjastosta saa jo jonkin verran: frisbeegolf-kiekot, mölkky sekä mökkipeli tarjoavat liikuntamahdollisuuksia niin paikallisille kuin mökkiläisillekin. Kesäasukkaita Honkajoelta nimittäin jonkin verran löytyy.

Honkajoen omista asioista tiedotetaan lehtisessä, josta asukkaat löytävät myös kirjaston ajankohtaiset asiat. Kankaanpäässä taas on oma Kankaanpää-sovellus, johon saa liitettyä jopa kirjastokortin!

Lainattaviin lautapeleihin on nerokkaasti liimattu ikäsuositustarrat. Myös DVD:istä ja peleistä löytyy selkäpuolelta ikärajatarrat.

Pysyviä näyttelytiloja ei Honkajoen kirjastossa harmillisesti ole, mutta Minna kertoi, että he mielihyvin järjestävät näyttelyitä aina mahdollisuuksien mukaan. Hyllyjen täyttämillä seinilläkään ei pahemmin ripustustilaa ole, mutta kirjastolle on esimerkiksi lainattu näyttelysermejä muualta.

Paikallinen esikoulu oli pyytänyt kirjastolta omaa eskareiden lukudiplomia, ja Minna halusi tietenkin vastata tällaiseen pyyntöön. Viime aikoina diplomi on tosin jäänyt vähemmälle käytölle, ja Minna onkin ajatellut, että diplomia voisi uudistaa. Kirjaston lähellä sijaitseva päiväkoti on pyytänyt satuhetkiä, ja niitäkin Minna mielellään toteuttaa. Kuvakirjojen lainauksesta Minna on huomannut, että aineisto liikkuu aina parhaiten laareista ja vankkureista, joissa kirjat ovat kansi ulospäin. Sama ilmiö lienee tuttu useimmissa kirjastoissa. Koululta käydään lainaamassa luokittain, ja näiden käyntien aikana Minna pyrkii tarjoamaan kaikille luokille kevyttä vinkkausta. Opettajista riippuen osa luokista käy kirjastossa hyvinkin ahkerasti ja osa vähemmän.

Minna esittelee AKE-Miialle lastenosaston pöydältä löytyviä leluja ja värityskuvia.
VarSat-verkoston lohikäärmeaiheinen kesälukukampanja on lasten osaston lisäksi nostettu näkösälle heti kirjaston aulatilaan.