Muiden kiinnostavaa koulutustarjontaa

Kalenteri ja kukkamaljakko pöydällä

Vielä kerran tänä keväänä olemme koonneet tiedotteeseen sellaisia muiden tahojen järjestämiä koulutuksia, joiden arvelemme mahdollisesti kiinnostavan teitä, AKE-alueemme kirjastolaiset! Kaikki vinkkaamamme koulutukset ovat maksuttomia verkkokoulutuksia. Kesän korvalla koulutustarjonta alkaa jo vähentyä, joten tällä kertaa mukana on myös tallenteita ja verkkokursseja. Lisäksi mukana pari tärppiä jo syksyltäkin!

Turun AKEn omien koulutusten ajantasaiset tiedot löydät aina extranetin koulutuskalenterista 💗. AKEn syksyn koulutusten teemat ja ajankohdat julkaistaan juhannusviikolla. Muista myös AVIn tarjonta (rajaa aiheeksi ”kirjasto”).

Antirasismi

Ti 21.5. Kulttuurisensitiivisyys ja antirasistinen ote kirjastotyössä. Lahden AKEn Mediasiltoja rakentamassa -koulutussarjan toisessa osassa tutustutaan kulttuurisensitiivisyyteen ja antirasistiseen työotteeseen. Katso koko ohjelma ja ilmoittaudu täältä.

THL:n ”Verkkokoulutus antirasismista ammattilaisille – tietoa, taitoa, tunnetta” tarjoaa kattavan ja laadukkaan paketin rasisminvastaiseen työhön. Koulutus sopii kaikille, jotka töissään hyötyvät koulutuksen teemoista.

Mediakasvatus

Ti 22.5. klo 9 Pelottavat ja ahdistavat somesisällöt: Mediakasvatusseuran aamukahveilla keskustellaan siitä, mitä nuoria kohtaavien aikuisten on tärkeää tietää pelottavista tai vaarallisista somesisällöistä ja -ilmiöistä. Lisätiedot ja ilmoittautuminen: Mediakasvatusseuran aamukahvit

Kirjastojen rooli ja uudet tehtävät Euroopan tasolla

Ti 28.5. klo 13-14.30 keskustelutilaisuus Yleisten kirjastojen yhteiskunnallinen tehtäväkenttä ja uudenlaiset tehtävät – Osa EU:n kulttuurialan työsuunnitelmaa on AVI:n tilaisuus, joka edeltää Euroopan komission nimittämän yleisten kirjastojen asiantuntijaryhmän työtä, jonka tuloksena syntyy julkaisu, jonka tarkoituksena on luoda selkänojaa jäsenvaltioille, alueille ja kunnille, kun kirjastoissa edistetään uudenlaisia yhteiskuntaa vahvistavia toimintoja ja näitä toimia perustellaan eri tasojen päätöksentekijöille. Keskustelutilaisuudessa halutaan kuulla yleisten kirjastojen henkilökuntaa ja uusia toimintatapoja, jotka voisivat päätyä julkaisuun. Tarkemmat tiedot tapahtumasta ja ilmoittautuminen löytyvät täältä.

Lanu-työ

Lasten, nuorten ja nuorten aikuisten virtuaalinen kirjallisuusfestivaali LANU! on parhaillaan käynnissä. Festivaalilla on tarjolla monipuolinen kattaus ilmaista kirjallisuusohjelmaa 2.– 6.-luokille, ylä-
kouluun ja toiselle asteelle. Tapahtuman teemana on ”itseilmaisu”. Ohjelmassa on lyhytdokumentteja, paneelikeskusteluja sekä kirjavinkkauksia. Tallenteet poistuvat katsottavista 7.6. jälkeen. https://www.lanufestarit.fi/

Pelillisyys

To 10.10. klo 9-16 Pelillisyys ja leikillisyys kirjastossa: Lahden ja Vaasan AKEjen järjestämä, kaikille Suomen kirjastoammattilaisille avoin koko päivän webinaari, jossa pohditaan pelillisyyttä ja leikillisyyttä kirjaston palveluissa ja kirjastotilassa. Tarkempi ohjelma ja ilmoittautumisohjeet julkaistaan esim. Kirjastot.fi:n koulutuskalenterissa syyskuun alkuun mennessä.

Kohtaava asiakastyö

Pirkanmaan ja Keski-Suomen AKE-alueen Liboppi-osioon rakentuu vuoden 2024 aikana kohtaavaa asiakastyötä käsittelevä koulutuskokonaisuus. Suurin osa koulutuskokonaisuuden osuuksista on sovellettavissa kaikkiin yleisiin kirjastoihin ja Tampereen AKE-ihmiset ovat luvanneet, että muidenkin AKE-alueiden ihmiset saavat tulla opiskelemaan heidän rakentamalleen kurssille! Kurssi löytyy navigoimalla Libopissa reittiä Alueelliset alustat > Pirkanmaa ja Keski-Suomi > Kohtaava asiakastyö PiKe-kirjastoissa. Kurssille ei tarvita kurssiavainta.

Monikielisyys

Monikielisen kirjaston järjestämän ”Monien kielien ja kulttuurien kirjasto” -seminaarin esitykset pääsee katsomaan Kirjastokaistalta. Tarjolla on kiinnostavia esityksiä kielitieteilijän näkökulmasta, monikielisistä lapsista lukijoina, kulttuurienvälisestä viestinnästä ja monikielisestä asiakastyöstä kirjastossa.

Tekoäly

”Sisältäni botin löysin – tekoäly osana tulevaisuuden kirjastotyötä” -seminaarin esitykset löytyvät niinikään Kirjastokaistalta. Seminaarissa pohdittiin tekoälyn ja kirjastojen suhdetta ja sitä, miten tekoäly muovaa kirjastojen tulevaisuutta.

Digituki

Digi- ja väestötietoviraston osaamismerkeillä voit tunnistaa ja sanoittaa omaa osaamisen tasoasi digitukiasioissa. Merkkejä on viisi, ja jokaista merkkiä vastaan luetaan oppimateriaali, jonka jälkeen suoritetaan koe. Merkit voi suorittaa omaan tahtiin.

Digituki – Taitoja tuen antajalle on eOppivan kaikille avoin koulutus, joka tarjoaa vinkkejä ja työkaluja digituen antamiseen. Kurssi sopii niin aloittelijoille kuin kokeneille digituen antajillekin.