Joulu

Pakopelisalkku-koulutus Porissa

ti 1.12.2020·

-15:00

Mitä tapahtuu, kun robottitehtaaseen tulee ohjausjärjestelmän oikosulku ja kiertokäynnille tullut ryhmä jää lukkojen taakse tehtaan näyttelytilaan? Hätäsulkujärjestelmä käynnistyy 45 minuutin kuluttua, jonka jälkeen ovia ei saa enää auki ollenkaan. Ovet on mahdollista saada auki, mutta sitä varten tarvitaan näyttelyyn piilotettu koodi. Ryhmä voi pelastua vain löytämällä koodin ajoissa!

Näin alkaa mediakasvatuksellinen pakopeli, joka tulee lainattavaksi alueen kirjastoihin! Pakopeli on suunnattu kouluryhmille aina 8 luokasta ylöspäin, mutta se sopii mainiosti myös esimerkiksi kirjaston henkilökunnan pelattavaksi. Pulmat keskittyvät ajankohtaisiin mediakasvatuksen kysymyksiin; tekoälyyn, big dataan ja digijalanjälkeen, deepfake – videoihin ja somekupliin.

Pakopelisalkut tulevat alueen kirjastojen käyttöön samalla tapaa kuin jo muut alueella kiertävät salkut. Pakopelin voi järjestää missä tahansa alueen kirjastossa salkun avulla!

Pakopelisalkut julkistetaan koulutustilaisuudessa tiistaina 1.12. Porin pääkirjastossa. Samanlainen koulutus järjestetään Turussa 10.12. Sama koulutus vedetään sekä aamu- että iltapäivällä, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan pakopelisalkkuun koronarajoituksista huolimatta. Koulutuksen osallistujat pystyvät tilaisuuden jälkeen vetämään pakopelin kouluryhmälle tai mille tahansa muulle porukalle.

Pelaamiseen, peliin tutustumiseen ja ohjaamisen opetteluun on varattu aikaa kaksi tuntia. Voit ilmoittautua joko aamu- tai iltapäivään. Koronatilanteen vuoksi jokaiseen peli- ja esittelytilaisuuteen voi osallistua maksimissaan 20 henkilöä.

Tulethan koulutukseen vain täysin terveenä. Turvavälien pitäminen pelatessa ei ole välttämättä mahdollista. Tuomme koulutustilaan maskeja ja käsidesiä, myös omaa maskia tai visiiriä voi halutessaan käyttää. Tutustu myös AKEn lähikoulutusten turvallisuusohjeisiin tästä linkistä.

Ilmoittaudu Porin 1.12. pidettävään koulutukseen tästä linkistä.

Turussa 10.12. pidettävään koulutukseen ilmoittaudu tästä.

Koulutuksiin ovat tervetulleita kaikki pedagogisista pakopeleistä kiinnostuneet, työhösi ei tarvitse kuulua mediakasvatusta, vaan ihan kaikki saavat osallistua!

Lisätietoja antavat AKE-ihmiset Anne ja Leena. Tavoitat meidät parhaiten sähköpostilla osoitteesta AKE-kirjasto@turku.fi