Elo

Robottitehdas – Pakopelikoulutus

ti 17.8.2021·

-15:00

Mitä tapahtuu, kun robottitehtaaseen tulee ohjausjärjestelmän oikosulku ja kiertokäynnille tullut ryhmä jää lukkojen taakse tehtaan näyttelytilaan? Hätäsulkujärjestelmä käynnistyy 45 minuutin kuluttua, jonka jälkeen ovia ei saa enää auki ollenkaan. Ovet on mahdollista saada auki, mutta sitä varten tarvitaan näyttelyyn piilotettu koodi. Ryhmä voi pelastua vain löytämällä koodin ajoissa!

Näin alkaa mediakasvatuksellinen pakopeli, joka tulee lainattavaksi alueen kirjastoihin! Pakopeli on suunnattu kouluryhmille aina 8 luokasta ylöspäin, mutta se sopii mainiosti myös esimerkiksi kirjaston henkilökunnan pelattavaksi. Pulmat keskittyvät ajankohtaisiin mediakasvatuksen kysymyksiin; tekoälyyn, big dataan ja digijalanjälkeen, deepfake – videoihin ja somekupliin.

Pakopelin on toteuttanut Lounais-Suomen kirjastoille Ääres EduEscape.

Pakopelisalkut tulevat alueen kirjastojen käyttöön samalla tapaa kuin jo muut alueella kiertävät salkut. Pakopelin voi järjestää missä tahansa alueen kirjastossa salkun avulla! Voit tutustua Robottitehtaan materiaaleihin jo ennakkoon täällä: https://ls-kirjastot.fi/portfolio/pakopelisalkku-robottitehdas/

Koulutus pidetään Turun kaupunginkirjaston Studiossa. Sama koulutus vedetään sekä aamu- että iltapäivällä, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan pakopelisalkkuun mahdollisista rajoituksista huolimatta. Koulutuksen osallistujat pystyvät tilaisuuden jälkeen vetämään pakopelin kouluryhmälle tai mille tahansa muulle porukalle. Koulutustilaisuus on suomeksi, mutta pakopelin kaikki materiaalit ovat sekä suomeksi että ruotsiksi, eli pelin voi vetää kummallakin kielellä.

Pelaamiseen, peliin tutustumiseen ja ohjaamisen opetteluun on koulutuksessa varattu aikaa kaksi tuntia. Voit ilmoittautua joko aamu- tai iltapäivään. Kumpaankin peli- ja esittelytilaisuuteen voi osallistua maksimissaan 20 henkilöä. Koulutuksessa on kahvitarjoilu.

Ilmoittaudu koulutukseen tämän linkin kautta: https://www.lyyti.in/Robottitehdas__pakopelisalkkukoulutus_4988

Huom! Ilmoittautuminen päättyy jo 11.8.! Koulutukseen ovat tervetulleita ihan kaikki pakopelistä kiinnostuneet työtehtävistä riippumatta!

Tulethan koulutukseen vain täysin terveenä. Turvavälien pitäminen pelatessa ei ole välttämättä mahdollista. Tuomme koulutustilaan maskeja ja käsidesiä, myös omaa maskia tai visiiriä voi halutessaan käyttää. Tutustu myös AKEn lähikoulutusten turvallisuusohjeisiin tästä linkistä.

Lisätietoja saat tarvittaessa osoitteesta ake-kirjasto@turku.fi

Tervetuloa!