Kesä

AKEn kesäkahvit – Buti-jooga

ti 21.6.2022·

-11:00

Tervetuloa ti 21.6. klo 13–14 AKEn järjestämille etäkahveille Teamsiin kokeilemaan uutta riemukasta lajia, Buti-joogaa. AKEn kesäiset kahvit pitävät sisällään 45 minuutin pituisen, ohjatun, kirjastolaisia varten räätälöidyn harjoitustuokion, sekä kuulemme muutaman aineistovinkin. Tunti on sovellettu Buti-joogatunti, joka on tahdiltaan rauhallisempi, ja se on sovellettu erityisesti istumatyöläisille ja tietokoneen edessä työskenteleville. Tunnilla liikutaan musiikin tahtiin ja avataan istumisesta ja paikallaanolosta jäykkiä jäseniä erilaisin liikkein. Tunti sopii aivan kaikille eli lähtötasoa ei tarvita!

Huomioithan, että mahdut liikkumaan työpisteesi ääreltä ainakin käsivarren mitan verran kaikkiin suuntiin. Voit hyvin liikkua omissa työvaatteissasi tai vaihtaa vaihtoehtoisesti löysempiin, liikkeet mahdollistaviin, vaatteisiin, joissa sinulla on mukava olla. Voit myös ottaa vesilasin tai -pullon mukaan tunnille.

Mikäli kirjastossasi on mahdollista laittaa katsomo pystyyn, on se erittäin suositeltavaa – tunnista saa porukassa enemmän irti! Toki kaiken pystyy tekemään työpöydän edessä liikkuen, tai jos on mahdollista ja hyvä sää, esimerkiksi ulkoa käsin. Huomioithan, että tarvitset tuntia varten tuolin.

Vieraana meillä on Suomen ensimmäinen Buti-joogaohjaaja Anna, joka on saanut koulutuksensa USA:ssa vuonna 2018. Hän on vetänyt tiiviskursseja ympäri Suomea sekä pitää viikoittain tunteja Vaasassa. Hänen taustansa on astangajoogassa sekä karibialaisissa ja afrotyylisissä tansseissa.

Buti on vuonna 2010 perustettu laji, joka yhdistää joogaa ja alkukantaista tanssillista liikettä. Tunti on ennen kaikkea voimaannuttava ja iloa sekä rauhaa tuottava harjoitus, sillä Buti on suunniteltu avaamaan erityisesti nykypäivän istumatyöläisten jäykkiä hartioita, lantiota, nivusia sekä ylä- ja alaselkää.

AKEn etäkahveille voit liittyä tuttuun tapaan Teams-linkin kautta: Liity kokoukseen napsauttamalla tästä.

Jos on kysyttävää kahveihin tai muihin AKE-asioihin liittyen, kirjoita viesti AKE-ihmisille AKE-kirjasto@turku.fi.