1. Suunnitelman tarkoitus / Planens syfte

1. Planens syfte

Mediefostran blev en del av bibliotekens verksamhet senast den 1 januari 2017, då den nya lagen om allmänna bibliotek definierade främjandet av mångsidig läskunnighet som ett av bibliotekens mål. Syftet med planen för mediefostran i bibliotek i Sydvästra Finland är att presentera det arbete som redan utförts i biblioteken i regionen, fördjupa förståelsen för det och ge vägledning för framtida arbete.

Planen har också skrivits för att främja regionalt samarbete mellan bibliotek. Alla i personalen behöver inte veta allt, men alla har något att ge till andra. Med denna plan kan varje bibliotek och biblioteksmedarbetare identifiera sina styrkor och planera för framtiden. Regionalt samarbete är viktigt med tanke på att uppnå jämlikhet för medborgarna.

Implementeringen av digitalt stöd är en del av planen. Digitala färdigheter är viktiga medborgarkompetenser i dagens värld. När digitala färdigheter saknas, uppfylls inte heller de mål som nämns i bibliotekslagen om att främja befolkningens likvärdiga möjligheter till bildning och kultur och livslångt lärande och aktivt medborgarskap.

I Finland är mediefostran baserad på samarbete mellan olika parter, och bibliotek måste ta sin plats som en del av ett nätverk som främjar multilitteracitet. Främjande av multilitteracitet är på ett naturligt sätt kopplad till bibliotekens traditionellt viktiga roll inom allmänbildning. Kritisk kompetens och tolkningsförmåga, som ingår i multilitteracitet, kan inte uppnås utan allmänbildning. Således kan bibliotekspersonalen lita på sina befintliga yrkeskunskaper. Denna plan kan ge ytterligare inspiration för att utveckla egna färdigheter.

Planen har presenterats vid bearbetningsstadiet i möten i de olika biblioteksamarbetsgrupperna i regionen, och dessa diskussioner har beaktats vid planeringen. Experter inom olika ämnesområden (t.ex. seniorarbete, fängelsebibliotekarbete, barn- och ungdomars biblioteksarbete, digitalt stöd) har deltagit i skrivarbetet. Den nya regionala planen baserar på planen för mediefostran utarbetad i Åbo stadsbibliotek 2015, planen för mediefostran för barn och ungdomar i Egentliga Finland år 2015 och planen som utarbetades 2018 av Björneborgs stadsbibliotek. Aktuella praktiska tema gällande Åbo stadsbibliotek presenteras efter varje kapitel.

1. Suunnitelman tarkoitus

Mediakasvatuksesta tuli osa kirjastojen toimintaa viimeistään 1. tammikuuta 2017, kun uusi laki yleisistä kirjastoista määritteli kirjastojen yhdeksi tavoitteeksi monipuolisen lukutaidon edistämisen. Lounais-Suomen kirjastojen mediakasvatussuunnitelman tarkoitus on esitellä monilukutaidon eteen jo tehtyä työtä alueen kirjastoissa, syventää ymmärrystä siitä, sekä antaa suunta tulevalle työlle.

Mediakasvatussuunnitelma on myös laadittu edistämään alueellista yhteistyötä kirjastojen välillä. Jokaisen kirjastoammattilaisen ei tarvitse osata kaikkea, mutta jokaisella on jotain muille annettavaa. Kukin kirjasto ja kirjastolainen voi tämän suunnitelman avulla todeta omat vahvuutensa ja suunnitella tulevaa. Alueellinen yhteistyö on tärkeää kansalaisten yhdenvertaisuuden toteutumisen näkökulmasta.

Myös digituen toteuttaminen nostetaan osaksi mediakasvatussuunnitelmaa. Digitaaliset taidot ovat nykymaailmassa keskeisiä kansalaisvalmiuksia. Niiden puuttuessa kirjastolaissa mainitut pyrkimykset edistää väestön yhdenvertaisia mahdollisuuksia sivistykseen ja kulttuuriin, sekä mahdollisuuksia elinikäiseen oppimiseen ja aktiiviseen kansalaisuuteen eivät myöskään täyty.

Suomessa mediakasvatus perustuu eri tahojen yhteistyöhön, ja kirjastojen tulee ottaa paikkansa osana yhteistyöketjua, joka edistää medialukutaitoja. Monilukutaidon edistäminen liittyy luontevasti kirjastojen rooliin yleissivistyksen tarjoajina. Monilukutaitoon kuuluvaa kriittistä lukutaitoa ja tulkintataitoja ei saavuta ilman yleissivistystä. Kirjastoammattilainen voi siis mediakasvatuksen saralla luottaa jo olemassa olevaan ammattitaitoonsa. Tästä suunnitelmasta voi saada lisäinspiraatiota oman osaamisen kehittämiseen.

Suunnitelmaa on esitelty jo sen työstövaiheessa alueen kirjastokimpoissa erilaisissa tapaamisissa, ja nämä keskustelut on otettu huomioon suunnitelmaa kirjoittaessa. Eri aihealueiden (mm. seniorityö, vankilakirjastotyö, lasten-ja nuortenkirjastotyö, aikuisten mediakasvatus, digituki) asiantuntijat ovat osallistuneet kirjoitustyöhön. Suunnitelman laatimisessa on myös käytetty Turun kaupunginkirjastossa vuonna 2015 laadittua mediakasvatussuunnitelmaa, Varsinais-Suomen lasten-ja nuorten verkoston Varsiston suunnitelmaa vuodelta 2015, Porin kaupunginkirjaston vuonna 2018 laadittua suunnitelmaa, sekä Porin kaupunginkirjaston luonnosta Satakunnan kirjastojen mediakasvatussuunnitelmaksi. Turun kaupunginkirjaston ajankohtaiset käytännön asiat esitetään jokaisen luvun jälkeen avautuvassa valikossa.