Yleisten kirjastojen käyttäjäkysely kaikissa kunnissa 9.4.-6.5. 2018

Yleisten kirjastojen asiakkailta kysytään 9.4.-6.5. 2018 kokemuksia kirjaston käytöstä. Kysely on uusittu versio viimeksi vuonna 2013 toteutetusta Kansallisesta käyttäjäkyselystä.

Käyttäjäkysely on osa kirjastopalvelujen valtakunnallisen toteutumisen arviointia sekä kehittämistyön väline jokaiselle kirjastolle itselleen. On erittäin tärkeää, että vastauksia saadaan kaikista kunnista kattavasti. Siksi kyselyn tiedotukseen ja markkinointiin pyydetään käyttämään näkyvästi kirjastotilaa, kirjaston omia verkkosivuja ja sosiaalista mediaa sekä kunnan intranetiä ja ulkoisia sivuja.

Kyselyn verkkolomake avautuu 9.4. osoitteessa http://www.kirjastot.fi/kysely-enkat-survey ja on auki niin pitkään kunnes vastauksia on koossa 30 000. Viimeistään se suljetaan 6.5. Paperilomakkeella kyselyyn voi vastata 6.5. asti.

Paperilomakkeet suoraan Taloustutkimukselta

Kysely toteutetaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi. Paperilomakkeesta kirjastot saavat tulostettavat pdf-versiot kaikilla kielillä suoraan kyselyn käytännön toteuttajalta Taloustutkimus Oy:ltä. Kirjasto monistaa itse oman kirjaston asiakasmäärään sopivasti eri kieliversioita. Tulostettavassa lomakkeessa on valmiiksi kunnan ja kirjaston nimi. Ne kannattaa tarkistaa ennen monistamista. Taloustutkimus postittaa lomakkeen suoraan kirjastoon jos kirjaston sähköpostiosoite on tiedossa. Jos se puuttuu Kirjastohakemiston tietokannasta, tulevat lomakkeet kunnan pääkirjaston osoitteeseen. Samassa viestissä, jossa lomake tulee, on myös tarkat ohjeet niiden palauttamisesta Taloustutkimukselle.

Kysely näkyvästi esille – mainokset tulostettavissa osoitteessa kirjastot.fi/kyselymateriaalit

Kyselyä on hyvä mainostaa kirjastossa eri osastoilla, sillä vastauksia toivotaan kaikilta käyttäjäryhmiltä: lainaajilta, sanomalehtien lukijoilta, nuorilta ja kirjaston tapahtumiin osallistujilta. Myös harvoin kirjastossa käyvien mielipiteet ovat tärkeitä. Koko henkilökunnan informointi kyselystä on tärkeää. He voivat aktiivisesti tarjota vastausmahdollisuutta vuorovaikutustilanteissa. On hyvä muistuttaa, että asiakkaat kannattaa ohjata verkkokyselyn pariin, sillä tällöin vastaukset ohjautuvat suoraan Taloustutkimuksen järjestelmään eikä erillistä käsin syöttämistä tarvita.

Linkkejä kyselyyn on kahdenlaisia: on kirjastokohtainen linkki, jonka saatte suoraan Taloustutkimukselta. Sen lisäksi on kyselyn yhteinen linkki http://www.kirjastot.fi/kysely-enkat-survey. Harkitkaa, milloin käytätte mitäkin linkkiä. Kirjastokohtainen linkki toimii esimerkiksi kirjaston asiakaspäätteiden etusivuilla. Linkki kyselyyn kannattaa sijoittaa näkyvään paikkaan kirjaston verkkosivuille ja mahdollisuuksien mukaan myös verkkokirjastoon. Kunnan verkkosivut ja intra ovat myös hyviä kanavia, sillä ne tavoittavat. Markkinointimateriaaleissa on banneri verkkosivuja varten. Kaikkien asiakaskoneiden vierelle kannattaa laittaa näkyville kyselyn linkin osoite http://www.kirjastot.fi/kysely-enkat-survey. Sosiaalisen median kanavat kannattaa myös muistaa.

Mediatiedottamista ja markkinointia varten on laadittu valmista materiaalia, joka löytyy osoitteesta http://kirjastot.fi/kyselymateriaalit.

Arvontaa varten oma lipuke

HUOM! Paperilomakkeita varten tarvitaan kaksi vastauslaatikkoa: toinen kyselylomakkeelle ja toinen arvontalipukkeelle. Arvontaan asiakas voi osallistua käyttämällä kyselylomakkeen lopussa olevaa, irrotettavaa osaa. Arvonnassa on palkintona kuusi lahjakorttia kirjakauppaan.

Asiakaskyselyn toteuttamisen tärkeät päivämäärät:

• 8.4. mediatiedotteen postitus paikallisille medioille
  • 9.4.- 6.5. kyselylinkin ja tiedotteen julkaisu kirjaston verkkosivuilla
  • 9.4.-6.5. kyselymainosten sijoittaminen kirjastotilaan näkyviin paikkoihin
  • 9.4.-6.5. kyselylomakkeiden sijoittaminen mainoksen kera näkyvään paikkaan asiakastiloissa yhdessä kyselyn vastauslaatikon ja arvontavastausten laatikon kanssa
  • 9.4.-6.5. kyselylinkin mainoksen sijoittaminen asiakaskoneen vierelle ja mahdollisuuksien mukaan kyselyn nostaminen kaikkien asiakaskoneiden etusivulle
  • 9.4.-6.5. kyselylinkin nostaminen kunnan verkkosivuille ja kyselystä kertominen myös kunnan intrassa, sillä myös kunnan työntekijät ovat kirjastojen asiakkaita
  • 14.5. Kyselyn paperilomakkeiden postitus Taloustutkimukselle, ohjeet viikon 13 kirjeessä

Tulokset elokuussa

Kyselyn käytännön toteuttajana toimii Taloustutkimus Oy. Kyselyn tulosten valmistumiseen vaikuttaa paperilla saatavien vastausten määrä. Toivomme, että kirjastot ohjaavat vastaajat verkkokyselyn äärelle. Jotta vastauksia saadaan erilaisilta käyttäjäryhmiltä, on paperilomake myös käytössä.

Tulosten valmistuttua kirjastot pääsevät tarkastelemaan oman kunnan sekä kaikkien muiden kuntien tuloksia sähköisessä käyttöliittymässä, josta voidaan tulostaa halutut perustiedot ja vertailut. Käyttöliittymän toteuttaa Taloustutkimus Oy ja aluehallintovirasto opastaa sen käytössä.

Käyttäjäkysely on osa lain mukaista kirjastopalvelujen toteutumisen arviointia

Laki yleisistä kirjastoista sisältää sekä valtakunnallisen että kuntakohtaisen kirjastopalvelujen toteutumisen arvioinnin. Yleisten kirjastojen käyttäjäkyselyn avulla selvitetään asiakkaiden käsityksiä palvelujen toteutumisesta sekä valtakunnallista tasavertaisuutta. Kyselyn toteuttajat ovat opetus- ja kulttuuriministeriö, aluehallintovirasto ja yleiset kirjastot. Kyselyn toteuttamisessa mukana ovat Recommended Oy ja sen alihankkija Taloustutkimus Oy.

LISÄÄ TIETOA:
Antti Seppänen
Ylitarkastaja / Etelä-Suomen aluehallintovirasto
s-posti: etunimi.sukunimi@avi.fi,

Päivi Litmanen-Peitsala
Viestinnänsuunnittelija / Helsingin kaupunginkirjasto, Valtakunnallinen kehittämisyksikkö
s-posti: plp@kirjastot.fi