Uutta Libopissa: Nuortenkirjastotyön kurssi on avattu

Liboppiin, kaikkien kirjastolaisten yhteiselle etäoppimisalustalle, on avattu nuortenkirjastotyön kurssi nimeltä Nuortenosastolle! Kurssi on tarkoitettu kaikille, jotka kohtaavat kirjastotyössään nuoria. Kurssi keskittyy nuorten vapaa-ajankirjastopalveluihin, eli koulu- ja oppilaitosyhteistyö ei kuulu tähän kokonaisuuteen. Sisältöinä kurssilla ovat mm. nuorten kohtaaminen, nuortenosaston aineistot ja tapahtumat sekä yhteiskehittäminen. Kokonaisuuden suorittamiseen menee noin kaksi työpäivää, mutta sisällöistä voi toki myös poimia itseä kiinnostavia osioita.

Kurssin on laatinut Seinäjoen kaupunginkirjasto, lasten ja nuorten lukemista edistävien kirjastopalvelujen valtakunnallinen erityistehtävä, eli Seinäjoen Erte. Kurssin videoilla luennoitsijoina toimivat nuortenkirjastotyön ammattilaiset ympäri Suomea: kirjastopedagogi Anna Pöyhönen Espoon kaupunginkirjastosta, kirjastovirkailija Merja Kauppinen Hämeenlinnan kaupunginkirjastosta, kirjastonhoitaja Sanna Näätänen Limingan kunnankirjastosta sekä kirjastonhoitaja Merja Lundén Turun kaupunginkirjastosta.

Erte aikoo järjestää myöhemmin tänä vuonna opintopiirejä, joissa kurssisisältöjä voi opiskella yhdessä muiden kanssa. Opintopiireistä tiedotetaan erikseen.

Kurssi löytyy Libopista Kirjastojen yhteiset -kurssikategoriasta tai hakemalla hakusanalla ”Nuortenosastolle”. Pääset sisään kurssille kurssiavaimella sjkerte. Jos et ole vielä rekisteröitynyt Liboppiin, se onnistuu liboppi.fi -etusivulla kirjaudu-painikkeen takaa. Tarkemmat ohjeet löydät esimerkiksi tältä videolta.