Uusi AKE-ihminen esittäytyy / Ny AKE-person presenterar sig

Hei!

Olen Maiju Harju ja työskentelen AKE-informaatikkona tämän syksyn Anne Heinon sijaisena. Osa muistaakin minut jo Varsojen vetäjänä Leena Pylkön sijaisena, ja siinä hommassa jatkan edelleen. Lisäksi järjestän muiden AKE-ihmisten kanssa koulutuksia ja järjestelen myös lainattavien salkkujen siirtymisiä.

Olen aiemmin työskennellyt monenlaisissa kirjastoalan tehtävissä sekä yleisessä että tieteellisessä kirjastossa, mutta viime vuodet olen askaroinut Porin pääkirjastossa lasten ja nuorten kirjastotyön parissa. Onkin kiva päästä tekemään kirjastotyötä nyt erilaisesta näkökulmasta. Turku on minulle rakas opiskelukaupunki, joten on ihanaa palata Turkuun – vaikkakin vain silloin tällöin, sillä kotikaupungistani Porista en muuta mihinkään! Onneksi AKE-työtä voi tehdä etänäkin.

Olen kotoisin Porista, mutta opiskellut Turussa sekä suomen kieltä että kirjastoalaa ja myöhemmin vielä Tampereella informaatiotutkimusta. Vapaa-aikanani kannustan pientä futaria kentän laidalla, ompelen vaatteita ja kierrän kirpputoreja. Kesäni on kulunut asuntovaunun kanssa matkaten kotimaassa ja ulkomaillakin, ja mökillekin ehdin onneksi muutaman kerran.

Minuun voi ottaa yhteyttä matalalla kynnyksellä varsinkin Varsojen asioiden tiimoilta, mutta tietenkin myös muihin asioihin liittyen. Ja sama Poriks: San asias!

Hej!

Jag heter Maiju Harju och är den här hösten vikarierande AKE-informatiker för Anne Heino. En del minns att jag som Leena Pylkös vikarie ansvarar för Varsat-nätverket, och det arbetet fortsätter jag med. Därtill ordnar jag tillsammans med andra AKE-kollegor utbildningar och har hand om logistiken för de väskor biblioteken kan låna.

Jag har arbetar med många olika uppgifter på både allmänna- och vetenskapsbibliotek och de senaste åren på barn- och ungdomsavdelningen på Björneborgs stadsbibliotek. Det är trevligt att nu få möjlighet att se biblioteksarbete från en annan synvinkel. Åbo är min kära studiestad så det är roligt att komma tillbaka någon gång ibland – men från hemstaden Björneborg flyttar jag aldrig! Som tur går det också att jobba med AKE på distans.

Jag är hemma från Björneborg, studerade finska och biblioteksbranschen i Åbo och senare också till informatiker i Tammerfors. På fritiden hejar jag på unga fotbollsspelare vid sidan av planen, syr kläder och går på loppisar. Under sommaren reste jag med husvagnen både i Finland och utomlands och också till stugan hann jag några gånger.

Mig kan ni kontakta med låg tröskel och speciellt i ärenden som gäller Varsat-nätverket, men förstås också gällande annat. Som man säger i Björneborg: San asias!

Maiju Harju
AKE-informaatikko / AKE-informatiker