Pori sai uuden lähikirjaston – Vähärauman kirjaston avajaisissa hulinaa

Vähärauman kirjasto ulkoapäin.

Porilaiset saivat uuden lähikirjaston Vähäraumalle Länsi-Poriin, ja pikkukirjaston vauhdikkaita avajaisia vietettiin aurinkoisena torstaina 22. syyskuuta. Vähäraumalle valmistui elokuussa uusi monitoimitalo, jossa toimii kirjaston lisäksi 500 oppilaan alakoulu sekä hammashoitola. Talossa on myös vuokrattavia kokoustiloja ja harrastajia palveleva liikuntasali.

Olemme keittäneet kahvia litratolkulla ja kattaneet pöytään ainakin 500 pikkupullaa. Karkkejakin on mennyt kilokaupalla”, kertovat avajaisten kahvituksesta vastanneet Minna Kataja ja Tapio Siitonen Porin pääkirjastosta.

Avajaisissa oli monipuolista ohjelmaa. Palveluvastaava Heli Leppäniemi kertoo, että kahvitarjoilun lisäksi päivän aikana on tehty kasvomaalauksia, luettu lukukoiralle, pelattu pelipisteellä sekä kuultu Palmgren-konservatorion järjestämä musiikkiesitys. Yksi paikalla olleista lukukoirista oli Marianne Helanderin omistama cockerspanieli Netta.

Lukukoira Netta oli tavattavissa avajaisissa ja kuunteli mielellään pieniä lukijoita.

Kävijöitä avajaisissa oli satoja, vaikka tarkkaa määrää onkin vaikea arvioida. Palveluvastaava Satu Mattila-Laine kertoo, että kävijät ovat kommentoineet positiivisesti uutta kirjastoa. Kirjaston avajaisia on ehditty länsiporilaisten keskuudessa jo odottaa, sillä alueella ei ole vuosikausiin ollut omaa kirjastoa.

Asiakkaat ovat kiitelleet, että vihdoinkin pääsee asioimaan omaan lähikirjastoon. Olemme tehneet paljon uusia kirjastokortteja ja opastaneet asiakkaita omatoimikirjaston käytössä. Uudet tilat ovat saaneet paljon kehuja”, iloitsee Mattila-Laine.

Vähärauman kirjaston kirjastonhoitaja Minna Juhola on aiemmin työskennellyt Porissa Käppärän lähikirjastossa, joka sulki ovensa kesällä. Käppärän kokoelma siirtyi Vähäraumalle, joten kirjasto tuntuu hänestä jo tutulta. Erojakin on: tila on kompaktimpi kuin Käppärässä, ja samassa talossa toimii monen sadan oppilaan aktiivinen koulu, jonka kanssa varmasti tehdään jatkossa paljon yhteistyötä. Vaikka avajaisissa näkyi paljon uusia kasvoja, Juholasta oli ilahduttavaa nähdä myös vanhoja tuttuja Käppärän ajoilta.

Vaikka Vähärauman kirjastossa työskentelee vakituisesti vain yksi kirjastonhoitaja, sen aukioloajat ovat laajat omatoimikirjaston ansiosta. Kirjastoon pääsee asioimaan arkisin aamukahdeksasta iltakahdeksaan ja viikonloppuisinkin kahdeksasta kuuteentoista. Kirjastossa on asiakkaiden käytössä lainaus- ja palautusautomaatti sekä lainattavia Hublet-tabletteja. Varsinaisten kirjastotilojen lisäksi talosta löytyy kirjaston läheisyydestä Kabinetti, joka on kirjaston ja koulun yhteiskäytössä ja jota kirjasto voi varata itselleen aina tarvittaessa.

Avajaisissa Kabinetissa sai pelata Porin kirjastoon juuri hankitulla rumpupelillä Taiko no Tatsujin: Drum ’n’ Fun, ja jonoa riitti jatkuvasti. Pelaajia ohjanneet Anna Heinonen ja Tiina Tommila kertoivatkin, että monet pelaajat tulivat uudestaan ja uudestaan, niin kiva peli heidän mielestään oli!

Kabinetissa pelattiin rumpupeli Taiko no Tatsujin: Drum ’n’ Funia.

Kulttuurisen nuorisotyön koordinaattori Tiina Tommila on juuri aloittanut työssään, ja hänen työnsä onkin lähtenyt vauhdikkaasti käyntiin. Uusi tehtävänkuva Porin kirjastossa on herättänyt huomiota, ja Tommila on antanut haastatteluja niin radioon kuin sanomalehdillekin. Hän on itsekin innoissaan uudesta työstään.

Olen aikaisemmin työskennellyt esimerkiksi lastenkulttuurikeskuksessa ja nuorisopalveluissa tapahtumatuotannossa, ja tässä työssä pääsen käyttämään kaikkea tätä kokemusta. Lisäksi olen aina haaveillut kirjastossa työskentelystä, joten tämä on suorastaan unelmatyö”, Tommila intoilee.

Tommila työskentelee pääasiassa uudessa Vähärauman kirjastossa, mutta tarvittaessa myös muissa Porin kirjastoissa esimerkiksi tapahtumien parissa. Vaikka hän onkin ensisijaisesti nuorisotyöntekijä, aikoo hän opetella myös kirjastotöitä, ja seuraavaksi päiväksi olikin jo sovittuna kirjastojärjestelmä Auroran opettelua.

Vähärauman kirjaston avajaisissa mukana ollutta henkilökuntaa: vasemmalta Tiina Tommila, Satu Mattila-Laine, Minna Juhola, Tapio Siitonen, Minna Kataja ja Heli Leppäniemi.