Pomopäivät Ruissalossa 25.–26.8. Ilmoittautuminen alkaa nyt ja päättyy 21.6.!

Taas on pomojen aika etsiytyä yhteen ja parantaa (kirjasto)maailmaa kahden päivän ajan. Tämän syksyn maailmanparannustalkoot eli Pomopäivät pidetään to 25.8. -pe 26.8.2022 Ruissalon kylpylässä Turussa (Ruissalon puistotie 640, Turku). Päivien teemana on tällä kertaa Kirjaston monet roolit sivistyskunnassa.

Päivät on suunnattu kirjastojen johtajille ja muille esihenkilöille. Ilmoittautuminen päiville alkaa än-yy-tee NYT ja päättyy juhannusviikon tiistaina eli 21.6. Tervetuloa mukaan!

Ilmoittaudu Pomopäiville tämän linkin kautta: Ilmoittaudu Pomopäiville 21.6. mennessä. Ilmoittautumislomakkeessa kysytään asioita erikoisruokavalioista, majoittumisesta, huonekavereista, yhteiskuljetuksesta sekä vaihtoehtoiseen ohjelmaan osallistumisesta. Sovi ja selvitä tarvittavat asiat hyvissä ajoin, jotta ehdit ilmoittautua ajoissa!

AKE kustantaa Ruissalon pomopäiville maksimissaan 45 osallistujaa. Päivään ovat erittäin tervetulleita myös muut esihenkilöt kuin kirjastojen johtajat. Koska haluamme taata jokaiselle kunnalle mahdollisuuden osallistua, paikat jaetaan seuraavasti:

• Jos ilmoittautuneita on 45 tai vähemmän, paikan saavat kaikki ilmoittautuneet. Aiempien vuosien kokemuksen perusteella tämä on todennäköisin vaihtoehto.
  • Jos ilmoittautuneita on enemmän kuin 45, ensimmäisenä paikan saa 1 osallistuja jokaisesta kunnasta. Tässä tapauksessa AKE-ihmiset tiedustelevat ensisijaista osallistujaa niistä kunnista, joista on useampia ilmoittautuneita. Sumplikaa siis valmiiksi keskenänne, kuka teistä on ensisijainen osallistujanne.
  • Jos 45 osallistujaa ei tule täyteen näistä ensisijaisista osallistujista, loput paikat arvotaan.
  • Kaikille ilmoittautuneille ilmoitetaan paikan saamisesta tai sitä ilman jäämisestä juhannusviikon lopulla.

Käytännön asioita

• AKE tarjoaa osallistujille kokouspaketin sekä majoittumisen kahden hengen huoneissa. Kokouspakettiin kuuluu ohjelma, kahvit sekä lounas molempina päivinä. Majoittumiseen kuuluu kylpylän ja kuntosalin käyttö.
  • Kerro ilmoittautuessasi, haluatko majoittua tietyn huonekaverin kanssa tai että huonekaverilla ei ole väliä. Myös yhden hengen huoneessa majoittuminen on mahdollista, mutta lisämaksu on maksettava itse (48 €, maksetaan hotellilla).
  • Torstai-iltana halukkailla on mahdollisuus ruokailla yhdessä hotellin ravintolassa, jossa jokainen kustantaa syömisensä itse. Ravintolassa on tarjolla buffet-illallinen sekä á la carte -listan vaihtoehdot. Jos joukosta löytyy vähintään 10 kiinnostunutta, on mahdollisuus tilata myös yhteinen ryhmämenu (48 €/hlö). Kerrothan siis ilmoittautumisen yhteydessä, mikäli haluat olla mukana ryhmämenutilauksessa.
  • Järjestämme Ruissaloon (AKEn kustantaman) yhteiskuljetuksen, mikäli kyydittäviä on tarpeeksi. Kerro ilmoittautuessasi, haluatko hypätä yhteiseen bussiin ja miltä paikkakunnalta tulisit mukaan. Kerro myös, jos et osallistu yhteiskuljetukseen. Ilmoitamme yhteiskuljetuksen toteutumisesta, reitistä ja aikataulusta hyvissä ajoin ennen pomopäiviä.
  • Omalta työnantajalta voi hakea päivärahaa ja/tai matkakustannuksia työnantajan käytännön mukaan.

Torstai 25.8.

Torstain puhujina saamme kuulla mm. Kuntaliiton Johanna Selkeetä. Muista puhujista tiedotamme myöhemmin.

• 9–9.50 Aamukahvit tarjolla
  • 9.50 Tervetuloa!
  • 10–12 Millaisia ovat uudet sivistyskunnat? Mikä on kirjaston rooli niissä?
  • 12–13 Lounas
  • 13–14 Kirjasto hyvinvoinnin edistäjänä: Kirjaston tehtävät ja toiminnan vaikuttavuuden esiintuominen
  • 14.00–14.30 Kahvitauko
  • 14.30–15.00 Kirjasto hyvinvoinnin edistäjänä jatkuu
  • 15–15.30 Majoittumistauko
  • 15.30–16.30 Vaihtoehtoista ohjelmaa
    • A) Ohjattu rentoutus ja venyttely
    • B) Kävelyä ja keskusteluja kollegoiden kanssa Ruissalon maisemissa (ei ohjausta)
    • C) Jo aiemmin sovitun ryhmän kanssa: AKEn palautekeskustelu OKM:n edustajien kanssa
  • 19.00 Pöytävaraus kylpylän ravintola Loistossa. Omakustanteinen illallinen.
  • Kylpylän ja kuntosalin vapaa käyttö koko illan

Perjantai 26.8.

• 9.00–9.40 Keskusteluja kansallisesta lukutaitostrategiasta, mukana ERTEn Mervi Heikkilä
  • 9.40–10.25 Oppivelvollisuuden pidentäminen ja kouluyhteistyö. Projektikoordinaattori Niko Keränen esittelee alueellista Faksista Jodeliin -hanketta
  • 10.25–10.30 Biotauko
  • 10.30–11.30 Keskusteluja lukutaitotyöstä sekä kirjallisuudesta. Vieraana kirjailija, opettaja ja kirjallisuustoimittaja Silvia Hosseini
  • 11.30–12.30 Lounas
  • 12.30–13.00 Yleiset kirjastot päätöksenteon kohteena. Topi Lindqvist (Raision kirjasto) esittelee pro gradu -tutkielmaansa
  • 13.00–13.30 Lounais-Suomen kirjastojen näkyvyysryhmä: Kuntapäättäjäkampanjan esittely
  • 13.30–13.45 Kahvitauko
  • 13.45–15.30 Ajankohtaiskatsauksia
    • 13.45–14 Rebekan ajankohtaiset
    • 14.00–14.45 AKEn ajankohtaiset
    • 14.45–15.30 AVIn ajankohtaiset
  • 15.30 Hyvää kotimatkaa
  • 15.45 Yhteiskuljetus lähtee

Lisätietoja saat AKE-ihmisiltä osoitteesta AKE-kirjasto@turku.fi.

Tervetuloa mukaan!