Maskun kirjastolla jalkautumisen Suomen ennätys?

maskun kirjaston pihalla

Maskussa kirjastolaisten kekseliäisyys koronarajoitusten välttelyssä on ihan omaa luokkaansa. Jo syksyllä Maskun kirjasto tarjosi satutunteja ulkona, ja Varsojen verkostossa vitsailtiin siitä, että kohta se Mervi (Nikula) varmaan vetää satutunteja pilkkihaalarit päällä. Todellisuus on kuitenkin vitsejäkin ihmeellisempää Maskussa, kuten kuvista näkyy. Talvella on ulkosatuhetkiä pidetty sekä pääkirjastolla että Askaisissa.

Sittemmin ulkoilun ja kirjastopalvelujen yhdistäminen on Maskussa lähtenyt lapasesta kokonaan. Tässä muutamia poimintoja.

• Erilaisia ulkosatuhetkiä tähän mennessä yhteensä 28.
  • Kirjavinkkaukset ulkona Maskun alakouluille, 42 ryhmää.
  • Lapsiryhmien kanssa Maskun Rivieralla: kierros Turun sanataideyhdistyksen ”Leikkisä luonto” –kulttuuripolulla, satuhetki ja makkaranpaistoa.
  • Piknik pääkirjaston nurmikolla. Loruja, satuja, kirjasto tarjosi keksit ja mehua.
  • Askaisissa pihakirppis kirjaston ulkopuolella.
  • Kirjaston ympäriajot toukokuussa: tehtävärata noin nelosluokkalaisille, pyörällä tai potkulaudalla suoritettavaksi. Lisäksi kesälukukampanjan lanseeraus ja satuhetki.
  • Pörriäisilta kirjaston ulkopuolella: paikallinen yrittäjä myymässä kukkia ja hunajaa, tarjolla myös hyönteishotelli-askartelua.
  • Akseli-perusturvakuntayhtymän perhevalmennuksessa järjestettiin kirjaston ja puheterapian yhteinen tilaisuus ensimmäisen lapsen saaneille perheille ulkona Lemun kirjaston pihalla. Loruja, leikkejä, faktaa kielen kehityksestä ja lukemisen tärkeydestä.
  • Korona-apatiaa torjutaan Maskussa #iloamaskuun –kampanjalla. Kirjastolaiset ovat lupautuneet kastelemaan kampanjaan liittyviä ulkokukkaistutuksia.

Tulossa ainakin seuraavaa:

• Kirjasto on pop up -palvelujen kera Maskun Rivieralla kesäkuun lopussa parina päivänä yhdessä Maskun nuorisopalvelujen kanssa lainaamassa kirjoja, SUP-lautoja ja muuta kivaa.
  • Elokuussa järjestetään Lemun kirjastossa iltapiknik, jossa luetaan satuja ja loruillaan.
  • Elokuussa lukupiiri aloittaa kautensa ulkona, ehkäpä Maskun Rivieralla.

Ulkoilevia kirjastopalveluja ovat Maskussa olleet järjestämässä kaikki kirjastolaiset: Aleksi, Armi, Eija, Mari, Mervi ja Päivi.

Maskun ulkoilevia palveluja selvitti:

Leena Pylkkö