Kuntien yhteinen e-kirjasto suunnittelusta toteutusvaiheeseen

Kirjastojen e-aineistokokoelmat ovat tällä hetkellä jakautuneet usealle eri alustalle, joita on hankalaa käyttää ja joihin pääsy riippuu asiakkaan asuinkunnasta. E-kirjastohankkeessa toteutetaan Suomen yleisille kirjastoille ja kunnille yhteinen e-kirjasto, joka antaa kaikille suomalaisille tasa-arvoisen mahdollisuuden käyttää kirjastojen digitaalisia sisältöjä ja kokoaa erilaiset aineistot yhdelle ja samalle alustalle. Uusi e-kirjasto parantaa asiakkaiden käyttökokemusta ja myös helpottaa kirjastojen työtä.

Yhteisen e-kirjaston kehittämisessä on alkuvuodesta siirrytty suunnittelusta toteutusvaiheeseen. Toteutusvaiheessa suunnitellaan yhdessä kirjastokentän kanssa uutta organisaatiota, neuvotellaan ja luodaan uutta lisenssimallia aineistojen tekijänoikeuksien haltijoiden kanssa ja kehitetään alustaa, jonka kautta e-kirjastoa tulevaisuudessa käytetään.

Tavoitteena on, että vuodesta 2024 alkaen suomalaisten käytössä on yhden luukun e-kirjasto, joka on helppokäyttöinen, tasa-arvoinen ja kustannustehokas. Ensimmäisessä vaiheessa yhteiseen e-kirjastoon on tarkoitus ottaa mukaan e-kirjoja, sähköisiä äänikirjoja ja e-lehtien näköisversioita. Teknologia suunnitellaan niin, että muita aineistoja voidaan tarvittaessa lisätä mukaan myöhemmin.

E-kirjastohankkeen esittelyt Varsinais-Suomen ja Satakunnan kirjastolaisille

Kirjastojen verkostoyhteistyöstä hankkeessa vastaava projektiasiantuntija Seija Laitinen-Kuisma esittelee hanketta ja sen tämänhetkistä vaihetta Varsinais-Suomen ja Satakunnan kirjastolaisille tänä keväänä kahdessa tilaisuudessa:

Pe 22.4. klo 9–10 pidettävillä johtajakahveilla on teemana kuntien yhteinen e-kirjasto. Kutsu kahveille on lähetetty suoraan Lounais-Suomen kirjastonjohtajien postituslistalla olevien sähköpostiin. Tämänkertaisille kahveille toivomme mukaan myös kirjastojen e-aineistoista vastaavaa henkilökuntaa, joille pomot voivat edentää kutsua. Tarvittaessa kutsun voi pyytää myös osoitteesta laura.tyysteri@turku.fi. Poikkeuksellisesti kahvihetken alustus myös tallennetaan. Tallenne on katseltavissa 2 viikkoa tapahtuman jälkeen. Linkki tallenteeseen lisätään extranetin koulutusarkistoon. Lisäksi se lähetetään suoraan kirjastonjohtajien sähköpostilistalla oleville, jotka voivat jakaa linkkiä eteenpäin omissa kirjastoissaan kaikille kiinnostuneille.

To 19.5. pidettävän koko alueen yhteisten kehittämispäivän ohjelmaan kuuluu kaikille kirjastolaisille sopiva tietoisku e-kirjastohankkeesta. Päivän tarkemmasta ohjelmasta ja ilmoittautumisesta tiedotetaan maaliskuun loppupuolella, mutta päivä kannattaa laittaa kalenteriin jo nyt! Kehittämispäivä pidetään livenä Turussa.

Tietoa hankkeesta muualla