Kokoelmatyön opintopiirissä on vapaita paikkoja!

Liboppiin julkaistiin uusi kurssi Kohti kokoelmatyötä. Kurssin voi suorittaa itsenäisesti ja omaan tahtiin, mutta järjestämme myös opintopiirin, jossa on yhä vapaita paikkoja! Opintopiiri kokoontuu kevään aikana kolme kertaa keskustelemaan kurssin teemoista. Opintopiirissä on mahdollisuus syventää omaa osaamistaan. Se myös asettaa selkeät raamit kurssin suoritukselle ja aikataululle. Opintopiirissä saat tarvittaessa myös tukea Libopin käyttöön ja kurssin suorittamiseen.

Opintopiiri kokoontuu Teamsissa kolme kertaa torstaiaamupäivisin:

• 10.3. klo 9:30-11:00
  • 31.3. klo 9:30-11:00
  • 21.4. klo 9:30-11:00

Ennen jokaista tapaamista osallistujat suorittavat Libopissa kyseiseen osioon kuuluvat tehtävät. Opintopiirissä syvennetään oppimista ja on aikaa keskustelulle.

Opintopiiriin pääsee mukaan 10 henkilöä ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittaudu mukaan tästä linkistä viimeistään 3.3.: https://www.lyyti.in/Kokoelmatyon_kurssin_opintopiiri_5754

Lisätietoja antaa Turun AKE: AKE-kirjasto@turku.fi

Alla vielä Liboppi-kurssin kuvaus:

Kokoelmatyön verkkokurssi syntyi kirjastokentän toiveesta. Libopin toimituskunta kyseli kirjastokentältä syksyllä 2020, mistä kirjastolaiset toivovat verkkokurssia. Ykköstoiveeksi nousi kirjastojen kokoelmatyö. Kokoelmatyön verkkokurssi on nyt valmistunut, ja siihen voi tutusta Liboppi.fi-verkko-oppimisalustalla.

Verkkokurssi sisältää kokoelmatyön perusasioita, ja se on rakennettu vuorovaikutuspohjaisesti. Tavoitteena on jakaa kentän kokoelmatyön tuntemusta ja hyviä käytänteitä. Kurssi sisältää keskustelu- ja pohdintatehtäviä, jotta kokoelmiin liittyvää tietämystä, kysymyksiä ja pohdintoja saadaan näkyviksi ja jaettaviksi. Kurssi koostuu kolmesta osasta: kokoelmapolitiikat ja –linjaukset, kokoelmatyö, sekä digitaalinen kokoelma ja digimedian rooli.

Osana kurssisisältöä tuotettiin yhdessä Kirjastokaistan kanssa kokoelmatyötä käsittelevä koulutustallenne. Kokoelmatyön perusteista ei ole ollut saatavilla uutta verkkomateriaalia, joten tallenne toivottavasti löytää runsaasti katsojia, ja herättää myös keskustelua kokoelmista ja niiden merkityksestä osana nykyistä kirjastotyötä.

Kokoelmatyön verkkokurssi on avoinna kaikille Liboppiin kirjautuneille eikä sille tarvita kurssiavainta. Kertaukseksi vielä, Liboppi on kirjastolaisten yhteinen verkko-oppimisympäristö, jonne voi itse tehdä tunnuksen ja tutustua kurssisisältöihin. Jos et ole vielä rekisteröitynyt Liboppiin, se onnistuu liboppi.fi -etusivulla kirjaudu-painikkeen takaa. Tarkemmat ohjeet löydät esimerkiksi tältä videolta.