Kokemäen kameleonttikirjasto valmistautuu syksyyn

Pääsin elokuun alussa Kokemäen reissulla jututtamaan Kokemäen pääkirjaston porukkaa ja kyselemään kirjaston kuulumisia. Hanna Peltosen, Saara Torniaisen ja Anette Kylä-Liuhalan mukaan elokuun alkua on eletty Kokemäellä odottavissa tunnelmissa. Haastatteluhetkellä koulujen alkuun oli vielä noin viikko eikä kaivatun eteisremontin tarkasta aikataulusta ollut vielä tarkkaa tietoa.

Kouluyhteistyö laajenee Kokemäellä tänä syksynä reilusti, kun käyttöön tulee uusi kirjastopolku, johon kirjaston väki on luvannut esimerkiksi klassikoita käsittelevän pakopelin. Kaiken kaikkiaan kirjastossa toivotaan kovasti, että koronapandemian jälkeen päästäisiin vihdoin kiinni normaaliin arkeen niin kouluyhteistyössä kuin tapahtumien järjestämisessäkin. Uuden korona-aallon pelossa syksyn tapahtumatarjontaa ei kuitenkaan ole vielä uskallettu suunnitella kovin tarkkaan, mutta jotain sentään on jo kalenterissa ja näyttelytilatkin on täyteen varattu koko loppuvuoden ajaksi. Tapahtumatuotannossa kirjaston vakituisia yhteistyökumppaneita ovat esim. Huittisten musiikkiopisto sekä Kuuloliitto. Myös asiakkaat ehdottavat aktiivisesti erilaisia tapahtumia ja kertovat muitakin kehittämisideoitaan.

Musiikkiopiston kanssa järjestetään konsertteja ja yhteislaulutilaisuuksia ja Kuuloliitto on käynyt säännöllisesti opastamassa kuulolaitteiden kanssa. Kuulolaiteneuvonnan lisäksi kirjastossa annetaan tietysti myös digineuvontaa, jolle onkin melko paljon tarvetta. Erillisiä digineuvonnan päivystysaikoja ei ole, vaan asiakkaat voivat tulla koska tahansa kysymään digiasioista kirjaston henkilökunnalta. Tieto neuvontapalvelusta on saatu hyvin asiakkaiden tietoisuuteen, ja välillä asiakkaat myös soittavat etukäteen ja varaavat ajan, jos heillä on setvittävänä jokin enemmän aikaa vievä asia. Yleensä digiapua saa heti suoraan tiskiltä myös ilman ajanvarausta, sillä useimmiten tiskivuorossa oleva voi pyytää takahuoneesta apua asiakaspalveluun siksi aikaa, kun keskittyy asiakkaan digiasioihin. Iltaisin ja viikonloppuisin kirjastossa joudutaan tosin työskentelemään myös yksin. Kaiken kaikkiaan Kokemäen pääkirjastossa työskentelee 4 vakituista työntekijää.

Kauvatsan lähikirjaston asiakaspalvelu pyörii pääasiassa yhden hengen voimin. Kauvatsan kirjasto sijaitsee koulun yhteydessä ja on auki kolmena päivänä viikossa. Kauvatsan pitkäaikainen kirjastonvirkailija Anitta Mäki on asiakkaille niin tuttu, että sisään tulijat saattavat hieman hämmentyä, jos joku pääkirjastolaisista on välillä häntä tuuraamassa. Yleisesti ottaen kirjaston väki kuitenkin arvioi, että asiakkaat pitävät heitä kaikkia helposti lähestyttävinä. Kerran eräs pois muuttamassa ollut asiakas kävi kiittelemässä ja mainitsi jopa, että jos hän voisi ottaa Kokemäeltä jotain mukaansa, hän ottaisi kirjaston ja sen työntekijät. Asiakas muutti Englantiin, joten ainakin hetkeksi kirjastolaiset olisivat kuulemma mielellään vaikka lähteneetkin!

Nuoret asiakkaat ja pääkirjaston työntekijät ovat tulleet keskenään tutuiksi viereisellä koululla pidettävässä Jeesipleississä, jossa kirjasto on mukana yhtenä toimijana nuorisotoimen ja etsivän nuorisotyön lisäksi. Kirjaston lähelle on hiljattain noussut myös uusi skeittiparkki, jonka käyttäjät poikkeavat usein kirjastossakin. Kirjaston lainakokoelmaan kuuluvat skeittilauta, skuutti, koripallo ja muut liikuntavälineet kuulemma kaipaisivat kuitenkin vielä nuorille suunnattua tehomarkkinointia. Olisi myös hyvä, jos välineet saataisiin houkuttelevasti esille kirjastoon. Ainakin toistaiseksi niitä on jouduttu säilyttämään vanhassa kirjastoauton tallissa, josta ne haetaan halukkaille.

Tulevassa eteisremontissa panostetaan erityisesti esteettömyyteen. Pintojen uusimisen lisäksi listalla on sähköovi ja oikeasti esteetön inva-wc. Tällä hetkellä kirjaston etuovesta ei pääse kulkemaan itsenäisesti pyörätuolilla ja lastenvaunujen kanssakin on hankalaa, mutta tähän on nyt luvassa muutos. Kun eteinen on remontoitu ja sähköovi saatu paikoilleen, voidaan ryhtyä suunnittelemaan myös omatoimisuuden asteittaista lisäämistä. Ensimmäinen askel on todennäköisesti Kokemäeltä toistaiseksi kokonaan puuttuvien lainausautomaattien hankinta sekä varausten omatoiminouto eteisestä. Tulevaisuuden remonttilistalla on myös retrojen takatilojen päivittäminen nykyaikaan.

AKE:n Kirjastojen kuulumiset -juttusarjan perinteiseen ”Jos kirjastonne olisi eläin, mikä eläin se olisi?” -kysymykseen kokemäkeläiset päätyvät antamaan kaksi vastausta: Toisaalta pienen kunnan kirjaston on oltava kuin kameleontti, sillä sen on pystyttävä muuntautumaan jokaiseen tarpeeseen. Toisaalta taas Kokemäen kirjasto muistuttaa Suomen kansalliskalaa ahventa, sillä se on perinteinen ja ruuaksi valmistettuna maistuva ja jokaiseen pöytään sopiva.

Kokemäen pääkirjaston koko poppoo eli Anette Kylä-Liuhala, Saara Torniainen, Hanna Peltonen ja Janne Määttä

AKE-reportterina Laura