Ennakkotietoa AKEn syksyn koulutuksista ja tapahtumista

AKEn syksyn koulutus- ja tapahtumakalenteri alkaa hahmottua. Tiedottamme jokaisen koulutusten ohjelmasta vielä tarkemmin erikseen, mutta tästä voitte jo poimia päiviä kalenteriin ja toiveiksi työvuorosuunnitteluun. Muutaman keväältä siirtyneen koulutuksen ilmoittautuminen on jo auki! Näet lisätiedot klikkaamalla koulutuksen nimeä.

Pitääkö matkustaa? Kaikki ohjelma on etänä, ellei tapahtuman kohdalla ole toisin mainittu. Etäkoulutuksista on tullut korona-aikana hyvää palautetta ja niiden on toivottu jatkuvan, sillä ne helpottavat varsinkin pienten ja kauempana Turusta olevien kirjastojen henkilökunnan osallistumista. Lähikoulutuksiakin toki järjestämme nyt, kun se on taas mahdollista. Lähikoulutuksissa painotetaan yleensä verkostoitumista tai työpajamaista yhdessä tekemistä.

Pitääkö ilmoittautua? Koulutuksiin pitää aina ilmoittautua. Muistathan myös perua ilmoittautumisesi, jos et pääsekään mukaan! Joidenkin koulutusten osallistujamäärä on rajattu, joten perumalla vapautat paikan jollekin toiselle. Kahvihetkiin ei tarvitse ilmoittautua, vaan voit vain klikata itsesi mukaan joko koulutuskalenterin tai tiedotteen linkistä.

Tuleeko tallenne? Tallennettavat koulutukset on merkitty listaan tähdellä. Tallenteet ovat katseltavissa vähintään 2 viikkoa koulutuksen jälkeen, osa pidempäänkin. Ilmoittauduthan koulutukseen aina myös siinä tapauksessa, että haluat katsoa sen tallenteelta!

ELOKUU

Pe 19.8. klo 13–14 AKEn syksyn starttikahvit
Esittelyssä kesän aikana uudistuva Lounais-Suomen kirjastojen extranet!

To 25.8.–pe 26.8. Pomopäivät: Kirjaston monet roolit sivistyskunnassa
Livetapahtuma Ruissalon kylpylässä Turussa
Ilmoittautuminen on päättynyt

Ke 31.8. klo 12.30–15.30 Kirjastojen ja sote-sektorin yhteistyö
Ilmoittautuminen on auki! Ilmoittaudu mukaan viimeistään ma 29.8.

SYYSKUU

Ma 5.9. klo 12–16 Mediataitotyöpaja: Näin vedät faktantarkistustyöpajan
Ilmoittautuminen on auki! Ilmoittaudu mukaan viimeistään to 1.9.

*Pe 9.9. klo 9–12 Miten liikkeelle asiakaslähtöisessä kehittämisessä?

*Ke 14.9. klo 13–14 Vinkkaustunti 4: Musiikki

Ke 21.9. klo 14–15.30 ÅKEs bokpratarcirkel: barn- och ungdomsböcker

*Pe 23.9. klo 9–10 Johtajakahvit: Kuntien yhteinen e-kirjasto

*Ma 26.9. klo 12.30–14.30 Kirjamessupäivystäjien perehdytys

LOKAKUU

Pe 30.9. – su 2.10. Turun kirjamessut

Ke 5.10. Toimintapäivä digiuteliaille
Livetapahtuma Turussa

Ke 26.10 klo 14.00–15.30 ÅKEs bokpratarcirkel: barn- och ungdomsböcker

Pe 28.10. klo 13–14 AKE-kahvit

MARRASKUU

Pe 4.11. klo 9–10 Johtajakahvit

*Ti 8.11. klo 13–14 Vinkkaustunti: Elokuvat

Ke 9. – to 11.11. Opintomatka ERTEn Lukulysteille Tampereelle

To 17.11. Pienten kirjastojen verkostoitumispäivä
Livetapahtuma Scandic Juliassa Turussa

Ma 21.11. klo 12.30–15.30 Framtidsfrekvenser på biblioteket

Pe 25.11. klo 13–14 AKE-kahvit

Ke 30.11. klo 14.00–15.30 ÅKEs bokpratarcirkel: vuxenböcker

Lisäksi marraskuussa järjestetään Libopin Nuortenosastolle! -kurssiin kytkeytyvä opintopiiri. Piiri kokoontuu 3 kertaa etäyhteydellä. Tarkat päivät ilmoitetaan myöhemmin. Opintopiirin järjestävät yhteistyössä ERTE, Turun AKE ja Lahden AKE.

JOULUKUU

To 1.12. klo 9–11 Uudet ilmiöt tutuksi kirjastossa -hankkeen päätöstilaisuus

Ke 7.12. klo 13–14.30 ÅKEs Mer Relevant än någonsin -webbinarium

Pe 16.12. klo 13–14 AKE-kahvit

Lisäksi joulukuussa järjestetään seuraavat koulutukset (päivämäärät vielä varmistumatta)

• Digikoulutus: Canva
  • Mediakasvatuskoulutuspäivä: Pelikasvatus

Tässä listattujen lisäksi ainakin VarSat järjestävät omia etäkahvejaan. Seuraa Varsojen viestintäkanavia! Jos et tiedä, mitä ne ovat, ota yhteys Maiju Harjuun, maiju.harju@pori.fi. Kaikista muista AKEn tapahtumista saat lisätietoa Turun AKE-ihmisiltä osoitteesta AKE-kirjasto@turku.fi.

AKEn koulutuspäivien lisäksi muista myös Libopin tarjonta sekä AVIn koulutukset (valitse Aihe-valikosta Kirjasto, niin saat näkyviin pelkät kirjastoalaa koskevat koulutukset). Libopin tämän kevään uutuuksia ovat kurssit Yleisten kirjastojen saavutettavuus, Kirjastot ja demokratia, Kohti kokoelmatyötä sekä Nuortenosastolle! Lisätietoa kursseista sekä kurssiavaimet sekä ohjeita Libopin käyttöön löydät extranetin Liboppi-sivulta.

Nähdään syksyllä koulutuksissa, etäkahveilla ja muissa yhteisissä riennoissa!

Leppoisaa juhannusta ja virkistävää lomaa!
Toivottavat AKE-ihmiset Laura, Anne, Marjut ja Selina