lohikäärme

Alueen yhteinen kesälukukampanja järjestettiin tänä kesänä kolmatta kertaa. Keväällä näytti välillä siltä, etteivät lomautetut tai varausrumbaa tanssivat kirjastolaiset ehdi pystyttää kesälukukampanjaa. Kampanja toteutettiin lopulta kuitenkin 25 kunnassa meidän alueella. Mukaan saatiin jälleen mukavasti uusia kuntia ja lähikirjastoja. Kampanjassa luettiin yhteensä 17 493 kirjaa. Määrä on hieman viime vuotista alempi. Joissain kunnissa tosin järjestettiin tänä vuonna valtakunnallinen Aarrejahti-niminen kampanja. Sen tulokset ovat hankalammin laskettavissa, joten ne eivät ole mukana tässä tilastossa.   

Lohikäärme-kampanja sai mieluisaa palautetta. Eräs äiti kertoi Turun Saagassa, että jalokiven laittaminen lohikäärmeelle on ollut lapselle suuri kannustin lukemiseen: asia, jota oikein odotetaan! Ulvilastakin kerrottiin, että lohikäärme oli viime vuoden jäätelökesää huomattavasti suositumpi. Paikallisia ennätyksiäkin on myös tehty. Esimerkiksi Ruskon Vahdolla eräs perhe palautti kerralla 69 lomaketta! Jokainen lomake tarkoittaa kolmea luettua kirjaa.

Kesälukukampanjan idea on yksinkertainen: kirjaston tilassa luettujen kirjojen määrä tehdään näkyväksi vuosittain vaihtuvan teeman mukaan. Varsojen verkosto valmistaa kampanjaan valmiit materiaalit talkoovoimin. Tänä vuonna kampanjan maskotti oli lohikäärme Lens, ja sen oli suunnitellut Someron kirjastolainen Terhi Vaheranta. Lens lohikäärmeeseen sai kiinnittää lisää suomuja, tai laittaa lisää munia sen pesään. Toisissa kirjastoissa Lenssin jalokiviaarre kasvoi sitä mukaa, kun lapset tai perheet lukivat kirjoja.

Lisätietoja kampanjasta antaa AKE-ihminen ja Varsojen vetäjä Leena Pylkkö, Turun kaupunginkirjasto, leena.pylkko@turku.fi

Lohikäärmekampanja onnistui, kaikesta huolimatta!